x

Necklace

4 maj, 2015

Kalas

4 maj, 2015

#knipmedstinalee

4 maj, 2015
empty image
empty image

Efter två relativt täta graviditeter med foglossningsproblematik, halvt framfall (förvisso egendiagnotiserat, men det kändes verkligen som om allt var på väg ut!) och med vissa svårigheter att hålla tätt har jag lärt mig vikten av att knipa, och hur rätt och regelbunden knip-träning effektivt kan stärka upp en försvagad bäckenbotten.

Alla har vi hört talas om det, hur viktigt det är med knipövningar. Ändå struntar vi i att göra dem, eller så glöms det helt enkelt bara bort. En god idé vore att göra knipandet till en vardaglig rutin, lika självklar som annan träning som ju är så himla viktig för många av oss. Att bäckenbotten behöver tränas och stärkas precis som alla andra muskler i vår kroppen är något vi måste komma ihåg, och positivt med muskelmassa är ju att det aldrig är försent att börja!

Ett par månader efter min andra graviditet bokade jag tid hos min barnmorska då jag var seriöst orolig för framfall. Väl på plats fick jag veta att vävnaderna och musklerna i slidan ”endast” var försvagade men att försvagad muskulatur som inte tränas kan leda till framfall (det vill säga att inre organ faller ned och buktar ut ur kroppsöppningar) samt inkontinens, ofrivilligt urinläckage. Jag fick rådet att knipa varje dag vilket jag gjorde och på återbesöket en tid senare var skillnaden markant och jag fick massa beröm! I dag kan jag springa och hoppa utan tyngdkänsla och jag slipper tråkiga överraskningar i form av droppar i trosorna. I sjukdomstider och vid långvarig hosta däremot händer det fortfarande små olyckor ibland och då påminns jag återigen om hur ofantligt viktigt det är att knipa regelbundet för att bibehålla en stark bäckenbottenmuskulatur.

I samarbete med Tena vill jag genom en rolig tävling uppmuntra alla kvinnor att våga prata om detta, och samtidigt påminna om hur viktigt det faktiskt är att knipa för att slippa drabbas av exempelvis inkontinens. Förutom att förebygga, lindra och bota besvär för knipet en rad andra positiva effekter med sig, såsom snyggare hållning och bättre sexliv. Kniper man det rätt, så syns det inte… vilket betyder att du kan göra det precis var som helst! I bussen, på mötet eller i affären.

Jag kniper faktiskt precis just nu, medan jag skriver. Haha. Mitt knip-place denna morgon är alltså framför datorn.

Snapshot_20150504_6

Var är ditt? Lägg upp en bild på dig själv när du kniper, hashtagga med #knipmedstinalee och #underlivetLBT och skriv ett par rader om varför det är så viktigt att våga prata om att knipa. Har du inte instagram, lägg upp bilden på din blogg och länka till detta inlägg.

Förstapriset består av en outfit från Filippa K:s soft sport – värde 1500. Andrapriset är boken ”Knip för bättre hälsa” skriven  av Karin Björkegren Jones.

Tävlingen pågår till och med måndagen den 11 maj och vinnaren annonseras här i bloggen kort efter det.

Jag vet att ni är många där ute som vill knipa men har svårt för att hitta rätt muskler att göra det med. På Tenas hemsida och youtubekanal finns flera värdefulla tips och knep som förhoppningsvis kan vara till god hjälp.

Så, se nu till att knipa hem detta! 😉

29

5 comments

  1. Haha ”knipa hem detta” …
    Jag är väldigt dålig på det här. Har inte fått några barn, men kanske borde man egentligen börja redan innan dess?

  2. Så bra att du tar upp detta vanliga problem, som många tycker är lite skämmigt.
    Kan hålla med om att knipövningar är viktiga, även om man känner sig läkt och OK efter en förlossning. Det kan bli kännbart när man nyser, skrattar eller hoppar studsmatta. Så knip på!

  3. Jag som är certifierad mammamagetränare vet verkligen hur viktigt det är att jobba med bäckenbotten. Jag får ofta mail från ledsna och uppgivna mammor som kissar på sig och dagligen träffar jag mammor som har ett eller annat problem pga för svag bäckenbotten. Bra intiativ!!!!

  4. Hej Stina-Lee!

    Jag driver en namninsamlingen om sjukdomen endometrios för att få den erkänd som folksjukdom så nationella riktlinjer sätts upp i vården.
    https://www.minkampanj.nu/petitions/det-ar-bara-inbillning-det-ar-omojligt-att-ha-sa-ont-vid-mens

    Endometrios är en kronisk, inflammatorisk sjukdom som drabbar ca 10 % av de i fertil ålder födda med livmoder. Idag innebär det att ca 200 000 personer har sjukdomen, det gör endometrios till den tredje vanligaste sjukdomen i Sverige. Trots detta är sjukdomen näst intill ouppmärksammad i samhället i stort – och inom vården är de bristande kunskaperna ett faktum. Idag vet man inte vad som orsakar endometrios. En teori är att avstötta celler från livmoderslemhinnan följer med blodet genom äggledarna och ut i buken vid menstruation, så kallade retrograd mens. Kroppens försvarsmekanismer försöker oskadliggöra dessa celler genom att kapsla in dem och då bildas endometrioshärdar och endometrioscystor — detta kan leda till mer eller mindre kroniska inflammationer. Endometrioshärdarna blöder även utanför livmodern i buken vid menstruation om inte behandling ges. Detta kan också försvåra möjligheterna till att bli gravid.

    Skulle du kunna tänka dig att skriva under den och sprida och dela den i dina kanaler?

    Tack!
    Maria

Leave a comment