Baconfeber

Har nyss kommit in efter en långpromenad med hundarna men ska strax bege mig iväg igen för att ta den fruktade vaccinsprutan mot den nya influensan A H1N1 - även kallad svininfluensa, eller svinis (alternativt baconfeber) som vi säger här hemma. Jag tycker alla borde ta den, om inte för vår egen skull så för andras. Visst var jag skeptisk och osäker till en början men nu känns det ganska självklart och jag är inte vidare orolig över diverse biverkningar. Inget kan vara värre än att Mayia skulle smittas och bli svårt sjuk så jag gör allt som står i min makt för att skydda henne, och såklart alla andra som också de tillhör en riskgrupp.

Här i Skåne får vi kallelser hemskickade och behöver med andra ord inte själva höra av oss till vårdcentral och liknande, himla bra tycker jag och resulterar säkerligen i att fler blir vaccinerade.


Kommentarer
Postat av: emma

hoppas allt är bra med dig och bebisen :)

2009-11-19 @ 14:42:32
Postat av: Jennifer

Haha baconfeber har jag aldrig hört innan, rätt så passande namn faktiskt! :) Hoppas att allt går bra med vaccineringen och att ni inte blåser bort ute i stormen! // Jennifer ifrån Nattchattarna om du minns

2009-11-19 @ 14:43:47
URL: http://www.jfr.webb.se
Postat av:

tänker absolut INTE ta den, sägs att fler folk dör av vaccinet än av influensan, men att det mörkas,o de behöver inte ta ansvar för biverkningarna!!! det är inte klokt!! och läs detta OBS som alla andra läkemedel Måste! och att de inte vet om vaccinet ens hjälper... all respekt till er som ändå väljer att ta det, men framförallt
läs det här! innan....

http://aktionforsverige.se/pub/flygblad/AFS-vaccinationsfolder-1.pdf

våga vara öppna med infon som kan hjälpa andra att ta ett förnuftigt beslut
hittade det häromdan på nån blogg och det stärkte mitt beslut ytterligare.
mörka inte biverkningarna ni som väljer att ta det!! och sprid vidare även liknande info....kram anna

2009-11-19 @ 15:00:23
Postat av: Mary-Lee

Själv är jag spruträdd & vågar knappt ta den men det är väl bara att bita ihop & låta dem sticka mig:P Har piercing i navlen & har även haft i näsan så det bör ju inte kännas lika ont att ta spruta:)
Hoppas att det går bra:) Lycka till!

//Mary-Lee

2009-11-19 @ 15:02:24
URL: http://www,marylee.blogg.se/
Postat av: pervelie

Hahahah, baconfeber! Coolt namn!

Jag ska nog ta den, tror jag. Lutar mot det iaf, även om jag aldrig riktigt kan bestämma mig.

www.pervelie.blogg.se

2009-11-19 @ 15:03:17
URL: http://pervelie.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Hoppas det går bra!

2009-11-19 @ 15:07:03
URL: http://sextondeaugusti.blogg.se/
Postat av: AKP

Hoppas det går bra med sprutan och att du inte får massa komplikationer! Ha en fin dag fina Stina =)

2009-11-19 @ 15:07:31
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Erika

Nej, usch! Jag tänker då verkligen inte ta den. Är man fullt frisk så ska det inte behövas och därmed punkt.

2009-11-19 @ 15:08:22
URL: http://ikaaan.blogg.se/
Postat av: Stina svarar

Anna; Hittills har nio dött av svininfluensan i Sverige, ingen av vaccinet. Om vaccinet hjälper eller inte kan man nog till hundra procent aldrig veta men jag tror ändå att det bästa är att ta sprudan och förhindra smittspridning. Det har ju ändå forskats en del nu och om det inte vore säkert nog hade de inte vart så noga med att riskgrupperna skulle skyddas först - Gravida, barn, äldre och sjuka osv. Vaccinet kan absolut ge feber, sjukdomskänsla osv men det anser inte jag är något konstigt alls, det är som med alla vaccin där antikroppar ska byggas upp. Kram :)

2009-11-19 @ 15:09:58
URL: http://stinalee.se
Postat av: BeckaHBitcH.se

Håller med dig jag. Man bör ta den. Jag hoppas på att ta den imorgon för att skydda min bebis som föddes med en mycket ovanlig sjukdom. Min tvåårig och min 11-åring är redan vaccinerade nu i veckan. Har en i min närhet som ligger inlagd med Svininfluensa nu. Skrev om detta i mitt senaste blogginlägg faktiskt.

2009-11-19 @ 15:11:35
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Stina svarar

Erika: Du kan inte tänka dig att ta den för andras skull då? :)

2009-11-19 @ 15:11:48
URL: http://stinalee.se
Postat av: Cornelia

Tycker det är så tragiskt med alla människor som förstorar upp att vaccinet skulle döda en. Kanske i vissa ovanliga fall där personen varit sjuk eller överreagerat på vaccin... det kan hända med ALLA vaccin. Jag är vaccinerad mot svinis och jag ångrar mig INTE. Hade ont i armen några dagar sen gick det över. Mår hur bra som helst! :) Var likadana biverkningar som av vaccinet jag fick inför min Thailandresa förra vintern. Fanns risker med den också, men det tar man utan att blinka...
Sen blir alla barn vaccinerade mot stelkramp, röda hund och sånt när de är små.. så varför nojja över denna? Forskarna vet vad de gör, det är jag säker på.

Kram!

2009-11-19 @ 15:13:52
URL: http://thingsyouremember.blogg.se/
Postat av: monika poppy

ååh jag e så seg, måste också göra det

x
http://WWW.MONIKAPOPPY.COM
LIVING IT UP IN LONDON

2009-11-19 @ 15:17:50
URL: http://monikapoppy.com
Postat av: linn'

hört att om man tar sprutan så kommer kvicksilvret från vaccinet att komma upp i näsan eller något

2009-11-19 @ 15:23:18
Postat av:

kommer vi få se den lilla?

2009-11-19 @ 15:34:27
Postat av:

Kommer du även att vaccinera din dotter när det är dax för spädbarn???

2009-11-19 @ 15:35:13
Postat av: Jenny

De som dött hade i 99% av fallen svåra sjukdomar i botten. De dog alltså snarare av att deras redan svaga tillstånd förvärrades av influensan och det hade säkert varit samma om de fått säsongsinfluensan. Det här måste sättas i perspektiv; varje år dör det hundratals människor i vanliga influensan, under oktober månad dog 30 personer i trafiken. Hittills har nio personer dött av influensan... Självklart ska alla göra som de vill, men jag tycker det är synd att det här förstoras upp så mycket.

2009-11-19 @ 15:35:59
Postat av: :)

Lika mycket som att folk förstorar upp det negativa med vaccinet så förstorar folk upp svininfluensan.

Den är inte värre än en vanlig jävla influensa och än så länge är det endast folk som haft diverse åkommer redan innan som sedan dött i svininfluensan, vilket de säkert även hade gjort om det bara varit den vanliga influensan.

Det som däremot kan hända om alla vaccinerar sig redan nu (folk som är fullt friska och KAN låta kroppen ta hand om det själv) är att den muterar sig och blir resistent mot vaccinet.

Folk är så jävla lättlurade av media. Shit.

2009-11-19 @ 15:37:14
Postat av: Malin

Jag vaccinerade mig igår :) Va lite öm i armen och imorse kände jag mig febrig. Men annars mår jag bra! Man vet ju som sagt vad det beror på.

2009-11-19 @ 15:41:18
URL: http://malinfriberg.blogg.se/
Postat av: Petra

Även om man tar sprutan så kan man vara smittbärare. Det visste inte jag och tog sprutan eftersom jag jobbar inom vården. Men jag kan alltså smitta dem som inte tagit sprutan ändå.
Kram!

2009-11-19 @ 15:45:32
URL: http://petramargaretha.blogg.se/
Postat av: sara

Jag tror inte att svinsprutan är bra alls och tänker absoulut inte ta den. Inte ens för andras skull!
Vaccinet är inte tillräckligt bra testat. Tänk om folk börjar dö som vandrade pinnar om ett halvår och att det visar sig att det är tack vare den här sprutan!
Det kan faktiskt hända att fler dör av vaccinet än av själva influensan, det har hänt förr!

2009-11-19 @ 15:53:52
Postat av:

Baconsnuva säger dom humoristiska här :P och jag tror att alla får kallelser :)

2009-11-19 @ 16:01:07
Postat av: amarosa

Jag vill inte ha vaccin. Jag tror pa att bygga upp ett naturligt och langvarigt skydd.

2009-11-19 @ 16:09:34
URL: http://amarosa.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker det är jättebra att du vaccinerar dig Stina! Jag gjorde det för några veckor sedan och ångrar inte att jag gjorde det för nu är jag inte alls lika orolig längre. Efter att jag tog vaccinet var jag lite öm i armen och dagen efter fick jag ganska hög feber men det gick över på en dag. Det visar ju bara att det var bra att jag vaccinerade för hur hade jag då mått om jag fakiskt insjuknade i influensan? Jag är dessutom jämngammal med dig (dvs medelåldern på de som insjuknar i influensan) så jag uppmanar alla i vår ålder att vaccinera sig. :)
Kram

2009-11-19 @ 16:15:49
Postat av: alexandra

Jag tänker absolut inte vaccinera mig, det känns fruktansvärt onödigt. Jag tror på att kroppen ska få bygga upp sitt eget försvar och dessutom känns den här hysterin så galen! 2-3000 dör vare år i den vanliga influensan!! Låt tiden ha sin gång helt enkelt.
Om alla om är i riskgrupper vaccinerar sig så slipper vi friska ta det "för att skydda andra"

2009-11-19 @ 16:18:00
Postat av: Sandra

Haha baconfeber var något nytt. Här kör vi på Nöff Nöff-sjukan ;)

2009-11-19 @ 16:18:34
URL: http://saandraanilsson.blogg.se/
Postat av: Amanda

Har faktiskt inte tagit vaccinet än men ska väl göra det snart tror jag, haha. ♥ =)

2009-11-19 @ 16:19:18
URL: http://aelskardej.blogg.se/
Postat av: ninn

blir ingen vaccinering för min del

2009-11-19 @ 16:19:56
URL: http://ninnzanlee.blogg.se/
Postat av:

hehe, jaa det är en svår fråga
men efter jag läste det där på länken häromdan på en blogg blev jag livrädd

men samtidigt om man hör hur folk dör av sjukdomen så blir man tveksam och funderar på att ta det ändå...

det är inte lätt.... : )

men ja vill helst inte ta det, får la hålla mej inne de närmsta året haha : )

kram anna

2009-11-19 @ 16:26:41
Postat av:

ps. stina

är det inte läskigt att de inte tar ansvar för ev biverkningar???
shiiit de låter så hemskt, jag slutade med ppiller för några år sen pga biverkningar, men där kunde de ju iaf ersätta om det skulle hända nåt,.
tänk om nåt händer här, å ingen tar ansvar, det är ju för jävligt : (

kram anna

2009-11-19 @ 16:28:56
Postat av: Michaela

Jag ska absolut inte ta spruthelvetet! Jag är ändå i riskgruppen med min astma, men tycker det ändå är så överdrivet. Känner folk som haft grissjukan och som blivit bra direkt efter en vecka. Sedan vet man ju som sagt inte om det hjälper, dessutom så har läkare sagt att man fortfarande kan bära på smittan och på så sätt smitta andra ändå, bara att den inte bryter ut hos en själv. Vad spelar det för roll om folk väljer att inte vaccinera sig själva? De väljer ju det själva och de som inte vill bli smittade vaccinerar sig. Så vad spelar det då för roll om man smittar en som valt att inte vaccinera sig? Då har dom ju gjort ett val att dom kan bli smittade...

2009-11-19 @ 16:29:50
URL: http://mimmen.blogg.se/
Postat av: Stina svarar

Ni som är kritiska till vaccinet - Ska vi sluta vaccinera mot difteri, polio och messling ect också då tycker ni? Sjukdomar som kan ge mycket allvarliga konsekvenser men som tack vare vaccinet nästintill är utrotade idag. Var källkritiska och tro inte på all skämselpropagande.

2009-11-19 @ 16:36:41
URL: http://stinalee.se
Postat av: Julia

Jag går på gymnasiet i malmö, o vi tog sprutan för typ två veckor sedan, det kändes INGENTING att ta den, men sedan på kvällen samma dag mådde jag influensailla typ,riktigt hemskt, tänk att må så i en vecka, usch! Tvingade mig till skolan nästa dag, där alla av de som tagit sprutan mådde dåligt, men de flesta mådde bättre nästa dag. Iaf, det jag vill komma till är att,man kanske mår dåligt näst dag, men att få den riktiga baconsjukan är värre! Kramar

2009-11-19 @ 16:39:53
Postat av: anna

Förstår tanken med att ta den, förstår även tanken med att inte ta den. Jag kommer förmodligen inte vaccinera mig. Okej att ta den för andras skull, men då kan man likaväl inte ta den för våra barnbarns barn skull. Om vi i fortsättningen ska vaccinera oss för varenda nytt virus kommer vårat immunförsvar bara bli sämre. Vilken i sin tur för vidare till nästa generationer. Nya vaccin föder nya sjukdomar enligt mig. Men som sagt jag förstår folk, speciellt spädbarn föräldrar som vaccinerar sig.
Men ni vet väl att svininfluensans vaccin bara håller ett år? Kram

2009-11-19 @ 16:45:16
Postat av: Jenny

Men Stina, difteri, polio och mässling är inte samma sak som influensa! Efter några veckors debatt om att vaccinera eller inte vaccinera så har jag lärt mig att det är helt omöjligt att komma överrens i denna fråga. Så man får helt enkelt enas om att man tycker olika!

2009-11-19 @ 16:52:18
Postat av: Stina svarar

Jenny: Nej samma sak som influensa är det visserligen inte med det är ju folkets syn på detta med vaccin.. "Nej jag tänker minsann inte trycka i mig något som jag inte vet vad det är".. Då antar jag att de vet vad det är i havrixvaccinationen då som de så flitigt tar innan de reser till Thailand? Äsch, du har rätt - Alla tycker olika, personligen ändrade jag åsikt efter att jag fick barn..

2009-11-19 @ 16:57:37
URL: http://stinalee.se
Postat av: elin

Haha skönt på så sätt att redan ha haft det så man slipper fundera på om man ska vaccinera sig eller inte ;)

2009-11-19 @ 16:57:57
Postat av: amarosa

Svar pa din kommentar Stina:
Nej, jag tycker inte vi ska sluta vaccinera oss mot dom sjukdommar du nammde eftfersom dom ar eller kan vara mycker farliga. Svininfluensan daremot ar for en frisk person inte tillrackit farlig for att vi ska behova massvaccinera hela befolkingen.

2009-11-19 @ 17:03:24
Postat av: Julia

Andra har säkert redan sagt det, men du smittar andra även fast du har tagit vaccinet. Det är bara du som blir skyddad av ditt vaccin.
Läskigt va? Du kan alltså fortfarande smitta din lilla Maiya.

2009-11-19 @ 17:05:26
Postat av: emelie

jag vaccinerade mig för två dagar sen, (stod för övrigt i kö 2timmar :O )men men jag är lite öm runt där de tog sticket bara, annars mår jag hur bra som helst :)

2009-11-19 @ 17:19:04
Postat av: HL

Jag var också skeptisk till en början. Men så blev min kompis sjuk (inte svinis som tur var men hon var rädd att det skulle vara den. Och hon såg hemsk ut i skolan) så då bestämde jag mig för att ta den iaf. Inte för min egen skull utan för andras. Nästan halva klassen var borta från skolan dagen efter. Alla mådde tydligen pyton xD

Ha de bra :P

2009-11-19 @ 17:27:27
URL: http://hemligalyan.blogg.se/
Postat av: Sofia

Man ska göra det som känns rätt för en själv gällande svinvaccinet. Men att ha som ståndpunkt att skydda andra går inte riktigt att säga då man fortfarande kan bära smittan o föra den vidare på andra. Jag kan ju få bacillerna på mig som i sin tur smittar någon annan. Folk är väldigt självupptagna och bryr sig inte så mycket om sin omgivning så att det är konstigt att så många gör det nu. Inget illa mot dig Stina, du verkar vara en jättego tjej. Kram

2009-11-19 @ 17:29:50
Postat av:

jag tycker man ska vara liite mer kritisk när det står att företaget avsäger sig allt ansvar för biverkningar. varför gör dem det liksom?
då blev ja skraj

sen håller ja med om att de e svårt de här när man har sitt barn,å att man då tänker annorlunda
och jag orkade inte ta den stiiden då jag är en mkt orolig och tänkade person : (
själv tänkte vi planera barn nu till hösten, men avaktar lite tills allt har lugnat sig med svinet" : ( kram anna

2009-11-19 @ 17:29:57
Postat av: felicia

vet du att man bär på viruset även om man är vaccinerad , du smittar lika mycket ändå . enda skillnaden är att den inte bryter ut i DIN kropp! så om du vill skydda mayia ska hon vaccinera sig . du kan bara skydda dig själv med vaccinet .

2009-11-19 @ 17:36:30
URL: http://aicilefs.blogg.se/
Postat av: Gabbies

Jag tog också spruta idag. Än så länge mår jag bra.

2009-11-19 @ 17:38:33
URL: http://gabbiesk.blogg.se/
Postat av: Stina svarar

Felica: Mayia är bara sju veckor och får med andra ord inte vaccinera sig, man hoppas dock på att det går över lite antikroppar i bröstmjölken, inget man vet säkert men trots det tycker jag det är viktigt för mig att ta vaccinet.

2009-11-19 @ 17:41:36
URL: http://stinalee.se
Postat av: Lisa

Det är bättre att leva med biverkningarna av vaccinet än att gå runt med sjukdomen.
Det är bra att ni får kallelser för det har bildats timmlånga köer här uppe i Stockholm och vaccinet räckte inte ens till alla då. Jag hade tur som fick vaccinera mig via skolan, men det är många som inte vaccinerar sig just för att slippa köa i Gud vet hur många timmar för att sedan höra att det är slut.

2009-11-19 @ 17:42:07
URL: http://liisiish.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Bra att du tar vaccinet! Jag gjorde det förra veckan, och det var rätt plågsamt. Men det är värt det för att slippa knorren! Speciellt för dig med småbarn också ^^

2009-11-19 @ 17:42:11
URL: http://jenda.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag fick inte alla vaccin som gavs när man var liten, tydligen hade folk dött av något av dem så mina föräldrar sa nej. Jag är frisk, kry och stark och har alltid varit det också. Så ja, jag kan stå för att vaccinationer är överdrivna. Vissa! Jag tror visst att del vaccin är bra och nödvändiga, men vi övermedicinerar i vårt samhälle idag, och på lång sikt är det LIVSFARLIGT. Det kroppen själv kan ta hand om ska den få göra också.
Jag kan debattera detta i evigheter, men jag ska inte ta upp mer plats nu, kan bara sammanfatta med att det är något med hela den här massvaccinationen som inte stämmer. Magkänslan säger det, och magkänslan har inte fel. Så säger din magkänsla dig att detta är bra och nödvändigt så för all del - vaccinera dig, men för mig är det ett stort fett NEJ.

2009-11-19 @ 17:47:21
Postat av: Rebecca

Du kan fortfarande vara smittbärande och smitta ner andra även om du själv tagit vaccinet. Bara ytterligare ett sätt för läkemedelsindustrin att tjäna mer pengar...

2009-11-19 @ 17:51:35
URL: http://www.rebeccasblogg.se
Postat av: julia

jag vet inte om jag ska ta den.. tror inte det..

2009-11-19 @ 17:54:19
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Postat av: Malin

Den där sprutan, den går man och funderar på varje dag. :)

2009-11-19 @ 17:54:31
URL: http://maaoolin.blogg.se/
Postat av: cecilia

Hej Stina! jättebra blogg, verkligen .. har helt fastnat för din blogg. jag har läst den sedan i början utav sommaren 2009 och jag besöker den i stort sätt varje dag, flera gånger till och med! Och jag kommer till Malmö den 4-6/12 :) fast med mitt handbollslag, är det en vacker stad ? / ps. bor typ 4 mil norr om stockholm och har aldrig vart i malmö :) puss&kram på dig!

2009-11-19 @ 18:02:20
URL: http://aaelskling.blogg.se/
Postat av: Sofia

Herregud vad många skeptiker. Jag tog sprutan förra veckan och jag lever fortfarande. Hade ont i armen i tre dagar efteråt, det kändes som träningsvärk typ - alltså ingen plågsam smärta. Sticket kändes knappt. Men det är klart, alla upplever det olika.

2009-11-19 @ 18:16:25
Postat av: Mli

Vad tycker ni om svinifluensan och vaccinet?! :)

2009-11-19 @ 18:19:27
URL: http://mlievensson.blogg.se/
Postat av: isabella l .

Jag vaccinerade mig för 1½ månad sedan. Är dock osäker på om jag ska ta den andra sprutan.

2009-11-19 @ 18:21:48
URL: http://issaah.blogg.se/
Postat av:

Vem hämtade ditt pris när du vann årets veteran?
//Ellie (som älskar din blogg) :) <3

2009-11-19 @ 18:27:15
Postat av: Linnea

Jag känner några som har tagit den och alla har vart sjuka max 3 dagar, fast en vart riktigt dålig kanske var något hon inte tålde som ägg som vaccinet innehåller.
Men att någon dött har man inte hört något om, folk har en tendens att skrämma upp andra!

2009-11-19 @ 18:30:30
Postat av: Emma

Om nu den här sprutan är så bra kan väl dom som vill ta den ta den. Då blir dom ju inte smittade av baconsjukan, eller? Annars funkar den ju inte. Så slipper jag och andra som inte vill skada våra kroppar och immunförsvar med kvicksilver och annat skit som finns i sprutan. Folk skriver här att hellre leva med biverkningar av vaccinet än att få sjukdomen. Jag anser dock att jag hellre blir sjuk av en sjukdom, än att få nervskador eller annat konstigt som kan komma med sprutan som vi inte vet än. Jag är fullt frisk så risken att jag dör av svinet är mycket liten och den tar jag gärna.

Hade jag dock haft barn eller någon närstående som är svårt sjuk hade jag också tagit sprutan.

Hoppas att du och Maiya klarar er utan biverkningar.

2009-11-19 @ 18:33:34
URL: http://emmawenchehelen.blogg.se/
Postat av: linnea

jag har tagit den idag och det gjorde faktiskt inte ont. :)

kram

2009-11-19 @ 18:34:35
URL: http://linnnneaas.blogg.se/
Postat av: Kikki

Men Stina.. Du har fått en grej om bakfoten i alla fall. När DU tar sprutan skyddar du bara dig SJÄLV. Du kan bära på smittan, men inte bli sjuk, utan föra den vidare till ditt barn.. Så du skyddar inte henne en enda procent, så du vet !! :) Glömt att läsa på om det kanske... HEHEHEHE

2009-11-19 @ 18:35:21
URL: http://kixxan.blogg.se/
Postat av: j o s e f i n

Det är bra att man tar den tror jag, för det skyddar ju en. Men även om du tar sprutan så skyddar det inte mot att din dotter kan få det. för man är fortfarande smittbärare även om man själv tagit vaccinet, så kan man fortfarande bära på smittan bara det att den inte påverkar dig och då kan du smitta någon annan som inte tagit vaccinet. Det är vad jag har förstått i alla fall. Så det kan ju rätt läskigt. Och bebisar e ju för små för att ta vaccinet, så det är inte säkert att de små inte smittas :( sjukt egentligen. Men hoppas ni klarar er undan sjukdomen.

2009-11-19 @ 18:37:35
URL: http://flickanjosefin.blogg.se/
Postat av: amanda

Du borde läsa på bättre innan du skriver att "vi som inte vaccinerar oss ska tänka på andra". Jag kommer inte vaccinera mig för jag anser det vara onödigt och inte tillräcklig forskning kring det. Jag är inte rädd och om du och ditt barn fått vaccinet så blir ni inte sjuka av influensan och behöver med andra ord inte lägga ner någon energi och tid på om jag och andra inte tar vaccinet. Det är vårt problem och ingen annans. För som sagt: om man fått vaccinet så får man inte influensan - man blir åtminstone inte sjuk av den! Så varför ska jag då ta vaccinet för att tänka på andra? Det gör mig så arg när folk säger så, jag försöker inte påverka er som vill ta vaccinet till att inte göra det - vill ni göra det är det upp till er. Men jag försöker inte påverka någon och jag tycker inte det är riktigt schysst att vi ska få höra hur dåliga vi är som inte tar det. Valet är fritt, jag vill inte. Respektera det och ha förståelse för det, som jag har respekt och förståelse för att du vill vaccinera dig. :)

2009-11-19 @ 18:59:51
URL: http://mandowlicious.bloggspace.se
Postat av: sarah<3

har också tagit den!<33

2009-11-19 @ 19:09:28
Postat av: Stina svarar

Amanda: Jag har väl aldrig sagt hur dåliga ni är som inte vill vaccinera er? Jag skrev bara att jag tycker det är något alla borde göra. Nu är det ju tyvärr så att man kan vara smittbärare ändå men nog är det så att riskerna för att föra skiten vidare blir avsevärt mindre om man vaccinerar sig och jag som har en liten som inte ens får ta vaccinet känner mig illa tvungen. Jag är inte den som är den, jag tror på att kroppen ska få bygga upp sitt naturliga försvar och hitan och ditan, men som sagt, efter att jag fick barn känns det hela lite annorlunda. Hoppas du håller dig frisk iaf! :)

2009-11-19 @ 19:11:51
URL: http://stinalee.se
Postat av: Therese

Jag kommer inte att vaccinera mig. Som en vanlig frisk människa så kommer jag bara att få en vanlig influensa om jag får svininfluensan. Ser ingen mening med att ta sprutan då. Och det är läkemedelsindustrin som indirekt tjänar på allt detta, så jag vill ej bidra till det heller. Staten har köpt det av dem och nu ska media skrämma upp oss så vi verkligen vaccinerar oss... Allt handlar bara om pengar.

2009-11-19 @ 19:17:41
URL: http://ltherese.blogg.se/
Postat av: Stina svarar

Amanda: Hade du exempelvis haft en cancersjuk eller ett spädbarn i din närhet kanske du också hade tänkt lite annorlunda, tror du inte? Med tanke på att det är lättare att sprida vidare som ovaccinerad.

2009-11-19 @ 19:19:47
URL: http://stinalee.se
Postat av: Emma!

Jag är så sjukt glad att du börjat uppdatera oftare! Jag förväntar mig alltid nya rader att läsa när jag klickar mig in på din sida 2-5 gånger om dagen. Jag har följt din blogg i snart 2 år och jag älskar den. Så det blir som en adrenalinkick när jag ser nya inlägg eftersom dom inte kommer så ofta längre:D Kram / Emma

2009-11-19 @ 19:20:50
URL: http://emmaiofs.blogg.se/
Postat av: sofia

åh, jag har inte bestämt mig om jag ska vaccinera mig än.. men jag måste väl... men hört att dom sticker in nålen så långt:S lite småskraj över det.

2009-11-19 @ 19:25:47
URL: http://litensol.blogg.se/
Postat av: sandra & melvin

Jag förstår precis vad du menar har en son på snart 10 månader. För mig känns det på något sätt självklart att ta vaccinet inte vill jag att min lilla kille ska bli sjuk.Allt för sitt barn.! tack för en super bra blogg. mvh sandra

2009-11-19 @ 19:31:21
URL: http://saandrras.blogg.se/
Postat av:

Jag vill inte ta sprutan eftersom vaccinet innehåller kvicksilver. Men jag hade nog tänkt lite annorlunda om jag själv hade barn.

2009-11-19 @ 19:37:43
Postat av: Madeleine

Jag ska ta sprutan! Jag vill ta den nu, men jag får inte ta den ännu... Måste vänta tills allämnheten får vaccinera sig, eftersom att jag inte är med i någon riskgrupp.
Känner du av sprutan nåt nu? Min pojkvän tog den och fick ont i kroppen, men det gick över efter 2 dagar. Kram

http://colourblue.blogg.se

2009-11-19 @ 19:42:36
URL: http://colourblue.blogg.se/
Postat av: johanna

hahahaha baconfeber, den benämningen har jag inte hört förut

2009-11-19 @ 19:44:46
URL: http://sanghee.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag tog den i måndag och sen i tisdags har jag haft 39 graders feber och varit väldigt dålig... hoppas du slipper biverkningar!!

2009-11-19 @ 19:44:55
URL: http://emmajasmine.blogg.se/
Postat av: Stina svarar

anonym: Vaccinet innehåller en mycket liten dos av ks - Du får i dig oändligt mycket mer om du tex äter en liten portion av insjöfisk :) Det är åtminstone vad som sägs.

2009-11-19 @ 19:47:58
URL: http://stinalee.se
Postat av: Stina svarar

Emma: Usch då det låter inget vidare, hoppas jag slipper. Krya på dig! Kram

2009-11-19 @ 19:50:07
URL: http://stinalee.se
Postat av: mads&sara

åh, vi har nyss tagit den . det gör fruktansvärt ont, men det är värt det.

2009-11-19 @ 19:54:11
URL: http://dessssie.blogg.se/
Postat av:

nej gud jag kommer inte ta den fast jag är i riskzon 1 då jag är gravid, men dom vet alldelens för lite om vaccinet!!! ingen vet på lång sikt hur de kan påverka oss, sen så kommer de nya flunsor heeeeela tiden som dom bara byter namn på och dom har man klarat sig undan!:) sen tror jag den så kallade baconfebern är sååååå överskattad!!:)

//frida ( www.shooooo.blogg.se )

2009-11-19 @ 19:57:17
Postat av: Piia

Här i sthlm får vi inte ens, eller ja, inte alla.. Varit slut vrje gång jag försökt gå och ta den, och första gången vad jag där 7 minuter efter att de öppnat, och ja, slut.

2009-11-19 @ 19:58:46
URL: http://meleth.blogg.se/
Postat av: Rövarmamman♥

o vad bra o skönt!!- för här i svealand så fick jag o min lilla familj stå i kö i över 3.5 timmar med vår lilla 11-månades bebis i armarna:)

2009-11-19 @ 19:59:50
URL: http://roxenmo.se
Postat av: alexandra

HAR DU BESTÄMT DIG FÖR ATT INTE VISA DIN DOTTER I BLOGGEN?

2009-11-19 @ 20:16:21
Postat av: Josse

Jag tänker inte ta sprutan för min egen skull och definitivt inte för någon annans heller då det känns ganska meningslöst med tanke på att du kan bära smittan även om du är vaccinerad, du blir dock inte sjuk själv.

2009-11-19 @ 20:21:24
Postat av:

Heej Stina!
Jag undrar vad du hade för symptom när du var gravid? :)

2009-11-19 @ 20:39:57
Postat av: emelie

Hej.
jag vaccinerade mig igår, mest för andras skull.
Jag jobbar som massör, och i mitt arbete är jag i fysisk kontakt med människor hela tiden. Även om jag inte skulle bli sjuk, så kan ju faktiskt jag vara smittbärare.
Jag har fått grymt ont i armen, och fått både feber och influensa liknande symptom. Men hur hade jag inte reagerat om jag hade fått en "riktiga" influensan.
Tycker att alla borde ta den.
Emelie.

2009-11-19 @ 20:51:44
Postat av: Linda

hoppas du slipper biverkningarna :) men dom brukar gå över på ett par dagar max. tror det är vanligast att vara dålig ca en dag.

2009-11-19 @ 21:16:37
URL: http://lindah1.blogg.se/
Postat av: hannah

Jag håller helt med dig! Jag ska vaccinera mig för min dotters skull och andras som du skriver.. Men visst är det för ens egna oxå:)

2009-11-19 @ 21:18:33
URL: http://mamaliciouz.blogg.se/
Postat av:

Jag vill absolut inte vara negativ här men i den här frågan finns det inget som heter " att ta den för andras skull".

För oavsett om du är vaccinerad eller inte så kan man ju bära på viruset utan att det bryter ut, dvs smitta andra.

Men självklart ska man ta sprutan om det känns rätt :)

2009-11-19 @ 21:25:27
Postat av: Jennie

Jag ska ta vaccinsprutan via jobbet. :) Var lite orolig att göra det från början, men nu har jag bestämt mig.

Behöver bara få min sambo att vilja göra det också :)

KraMar!

2009-11-19 @ 21:39:56
URL: http://raspberrie.se
Postat av: Tina

LYCKA TILL
JAG HAR TVEKAT MEN BESTÄMMT MIG FÖR ATT TA DEN, KOLLA SJÄLV PÅ MIN BLOGG

2009-11-19 @ 21:43:06
URL: http://1967tina.blogspot.com
Postat av: shanna

Jag ska också vaccinera mig eftersom jag jobbar med människor. Jag tycker självklart man ska ta sprutan.
Måste lägga till att din blogg är otroligt fin.

Hälsningar www.shannita.blogg.se

2009-11-19 @ 21:54:12
URL: http://shannita.blogg.se/
Postat av: johanna

det är bra att du tar den.. jag tog den i går kändes bra.. bättreatt få ont i armen en influnsenan. hoppas allt är bra med dig och den lilla=)

2009-11-19 @ 22:05:38
Postat av: Amanda

Jag tänker verkligen inte ta vaccinet för att min magkänsla säger att jag inte bör göra det. Jag vet inte vad som skulle kunna hända men det känns bara inte rätt. Sen så är det så mycket konstigheter runt det här vaccinet och hur det har lanserats. helt plötsligt dök det bara upp och var testat och allt. Sen säger de att man behöver två sprutor, sen helt plötsligt bara en. I Tyskland har regeringen tagit en sorts spruta medan folket har fått en annan. Sen så har ju dem som framställt vaccinet frånsagt sig ansvaret. Så om dem kan inte längre stå till svars om det skulle bli några allvarliga biverkningar av det. Låter något utav det här betryggande? NEJ. Aldrig i livet att jag låter dem spruta in det där i min kropp.

2009-11-19 @ 22:41:38
Postat av: johanna

Hej!
Jag tänker som du med svininfluensa sprutan. Men nu funkar det ju inte rikrigt så.Det hadde varit bra OM det fungerade så att man skyddade andra från att bli sjuka, om man tog den. Vår små bebisar, pensionärer, människor med andra sjukdommar etc. MEN bara för att du tar sprutan betyder det inte att du inte kan smitta någon annan. Du kommer ändå att bära på viruset om du blir utsatt för det, bara det att det inte kommer att bryta ut om du vaccinerar dig.. tyvärr är det så och då ser jag ingen anledning att ta den. För min egen skull kvittar det, det värsta som kan hända är att jag blir sjuk och det är vad som verkar h'nda de alldra flesta när de tar vaccinet med... så varför chansa?
Men alla ska klart göra som de vill. man ska följa sitt <3

2009-11-19 @ 22:59:44
URL: http://jwiden.blogg.se/
Postat av: m

Jag ska nog ta sprutan men detta för min egen skull! Jag skulle aldrig spruta in något i MIN kropp, där alla framtida biverkningar inte är kända, för någon annan skull. Nej detta är jag sjukt trött på. Jag anser att det är fel att säga att man ska ta sprutan för någon annans skull. Det är helt ok att göra det för någon annan men det är upp till personen i fråga att välja. Det är fel att försöka påverka någon.

2009-11-19 @ 23:01:42
Postat av: annette

risken att föra smittan vidare är mycket liten när man är vaccinerad. låg produktion av virus är mindre risk att föra smittan vidare. se krisinformation frågor och svar.

2009-11-19 @ 23:01:48
Postat av: malin

jag tog den för en två veckor sedan, det kändes inte ett piss o tog 3 sek. var hängig dan därpå o armen värkte i 3 dagar. idag mår jag prima o ångrar det inte alls. upp till var och en dock, men jag personligen önskar att fler tog den.
håller med, bra att vi får hemskickat här i skåne :) bor också i malmö, har sett dig i området ute med hundarna.... =)

2009-11-19 @ 23:14:25
Postat av: Emmy

Jag ska inte vaccinera mig! Min granne blev förlamad hela höger sida pga vaccinet. Hon hade inga bakomliggande sjukdomar eller allergier.. känns inte så tryggt! Och som många andra tror jag mer på att kroppen ska bygga upp sitt eget försvar utan att det ska vara konstgjort!

2009-11-19 @ 23:17:04
Postat av: a

det är förstårligt att du vill ha din dotter utanför bloggen men en bild på henne kan vi väl få se?

2009-11-20 @ 00:25:46
Postat av: Di

Först började media med att säga "vaccinera er så ni inte dör", sen insåg de att det inte stämde. Så började de med "vaccinera er för andras skull".
Jag jobbar inom läkemedelindustrin. Vi tjänar multum på detta. Men jag är emot vaccinet.
På 50-talet hände samma sak. Mass-vaccination. Deras barn fick bieffekterna efter 20 år. Ni får gärna vara försökskaniner.
Dock är jag mest orolig över virus-mutationen som kommer ske av vaccineringen..det resistanta viruset som kommer utvecklas. Då har vi något att oroa oss över. Vi som är fullt frisk har inget att oroa oss över lite feber/kräk/diarre..osv.
Men att vaccinera er eller ej, är helt upp till var och en. Ironiskt nog har läkemedelföretaget i England avsagt sig all eventuell ansvar. Svenska staten får stå för konsestenserna, så mycket tror läkemedelföretaget på vaccinet.

2009-11-20 @ 00:29:37
Postat av: cecilia

tog sprutan idag. Nu sitter jag och inbillar mig elelr forsoker kanna biverkningar men ingenting annu....vad finns det for biverkningar egentligen? forutom den dar tjejen som borjade ga baklanges? haha

2009-11-20 @ 00:53:11
URL: http://ciliwinka.blogg.se/
Postat av: moe

jag tänker inte vaccinera mig. dom som skapade vaccinet har ju avsagt sig allt ansvar om konsekvenser så nåt skumt med det är det ju. jag tänker vara egoistisk. hellre dör jag än att bli förlamad, för om jag blir förlamad kan jag ju förmodligen inte ens ta självmord. och skulle aldrig kunna leva som förlamad. så döden känns såååå välkomnande hos mig :)

2009-11-20 @ 05:33:40
Postat av: Sandra

Allvarligt talar, hur kan vissa av er tro att vaccinet kan vara så hemskt farligt och att risken finns att männsikor kommer att börja dö som flugor om ett halvår? Tror ni på riktigt att dom skulle ge ut vaccin till en hel befolkning om de inte hade tillräcklig fakta från forskning innan? Det görs vaccin varje år, och detta är inte annorlunda, det är bara en ny stam, H1N1. Det enda möjliga som skulle kunna inträffa efter vaccineringen i framtiden är att man får något som kommer från stammen, det vill säga, som man skulle kunnat få om man insjuknat i svininfluensan också. Jag tycker att det är helt sjukt att så många människor kan tro på varenda litet negativt ord de hör ang detta vaccin, och samtidigt stänga öronen helt när något positivt läggs fram. Som sagt, dags att börja bli lite källkritiska kanske och inse att Sverige samt övriga länder som ger ut detta vaccin inte har som syfte att förlama alternativt ge andra livslånga men till en hel befolkning. Det finns forskning, detta vaccin är inte snabbare framtaget än något annat.

2009-11-20 @ 08:53:47
URL: http://sandrasj.blogg.se/
Postat av: martina

Vi var och vaccnerade oss i veckan, och då även vår lilla skrutta på nio månader. Men jag kan inte påstå att det var en självklarhet från vår sida. Jag har varit jätteskeptiskt till denna spruta. Och speciellt då det gäller min dotter. Men vi var tvungna att bestämma oss, och valde då att ta sprutan. Och jag vet fortfarande inte om jag tyckte att vi gjorde rätt, men det går ju som sagt inte att veta helt hundra.. Än så länge verkar hon må bra. Jag har dock sjukt ont i armen, den vill liksom inte samarbeta..

2009-11-20 @ 09:27:56
URL: http://cremedelacreme.blogg.se/
Postat av: Emma

Baconfeber? Jag är så trött på att folk som propagerar för svininfluensavaccinet envisas att ge sjukdomen en massa fjantiga smeknamn, hur seriöst är det? För om man nu anser att detta är allvarligt kanske man bör tänka lite på de anhöriga till de nio personer som avlidit. Hade jag förlorat någon anhörig hade det känts som ett hån om någon började kalla sjukdomen baconfeber.

2009-11-20 @ 10:44:16
Postat av: Annie

Inte för att jag vill skräma dig nu. men min lillebror fick sprutan för en vecka sedan och har varit dunder sjuk sedan dess.

2009-11-20 @ 11:33:59
URL: http://anniel.blogg.se/
Postat av: LarsS

Ja, man kanske ska ta sprutan snart.. Jag vill ju inte bli sjuk under en låång tid!

Ha en fortsatt bra dah! :)

2009-11-20 @ 12:09:32
URL: http://lsjoberg.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag tog sprutan för en vecka sedan och har klarat mig finfint utan några som helst biverkningar (bortsett från lite värk i armen) :)

2009-11-20 @ 12:46:56
URL: http://rekvik.blogg.se/
Postat av: Bea wiggosmamma

Wiggo fick den sprutan nu i veckan, men det är lika bra att få det gjort nästa vecka är det min tur! =)

2009-11-20 @ 13:00:57
URL: http://beapettersson.blogg.se/
Postat av: Camilla E Lindström

Hej,

jag tog min för 3 veckor sedan, blev lite hängig dagen där på men ingen allvarligt. Barnen (3 år, 7 mån) tog sin förra veckan, no problems inga bieffekter.

Lycka till

Camilla, En mammas dagbok

2009-11-20 @ 13:12:42
URL: http://emring.blogspot.com
Postat av: LindaMarie

känner du några symtom efter du tagit sprutan? jag skulle tagit den idag men banga ifall jag blir sjuk, ingen lust med det....dumt...får bli till veckan istället:)

2009-11-20 @ 13:19:55
URL: http://misslindamarie.blogg.se/
Postat av: Philippa - bebis i december

och jag har valt bort vaccinet pga. biverkningarna som har dykt upp för vissa. var tydligen någon där vaccinet triggade igång en latent muskelsjukdom som annars kanske hade dröjt 10-20 år eller aldrig brutit ut.. och jag vet att det finns viss risk att jag bär på anlagen för en sådan, inte så sugen på att trigga igång någon sådan skit på mig nej. det är en vanlig influensa, med förre dödsoffer hittills än vanlig influensa har/år

2009-11-20 @ 13:24:25
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: wendy

Åh jag vaccinerade mig i tisdags och nu är jag sjuk :/ Inte så mysigt men men, bättre att vara sjuk några dar än att dö eller hur? :)

Älskar din blogg btw :D Så mysig!
Ha en bra dag, Kramar Wendy

2009-11-20 @ 13:32:17
URL: http://seerena.blogg.se/
Postat av: Louise

Haha, kallar ni det verkligen för baconfeber? xD

2009-11-20 @ 13:40:46
URL: http://louisegunnarsson.blogg.se/
Postat av: Dhurata

Det är bra att du ska göra det, och jag tycker precis som du att alla borde ta den!
Själv så har jag fått vaccinet och fick feber & frossa & ont i armen men nu är det borta =))

2009-11-20 @ 14:28:26
URL: http://modekatt.blogg.se/
Postat av: Sabina löfgren

hehe jag tog vaccinet i dag:) men det gjorde inte så ont men har lite ont i armen . kan inte du lägga upp en bild på din dotter själv har jag en lillebror som är ett år och jag älskar bäbisar:)

2009-11-20 @ 14:53:28
URL: http://sssabinaa.blogg.se/
Postat av: IDA UNG MAMMA

baconfeber var ju en bra jämnförelse, haha! jag och min 4 åriga son har fakriskt tagit det, jag tycker som dig, att det är viktigt aatt man inte tar den just för sig själv utan för andra skull också:)

2009-11-20 @ 14:57:34
URL: http://fashionkillers.blogg.se/
Postat av: Anna

Hm.. intressant att inte min kommentar blev godkänd (inte förvånad-massmedia gör likadant).. orkar inte skriva om den i samma form, men testar att länka igen:

http://www.wordmworld.net/bubble-words/informationskriget-svininfluensan

http://www.wordmworld.net/bubble-words/vaccinationsnyheterna

Synd inte min andra kommentar publicerades.. :-(

Till alla er som ff är osäkra ang. vaccinet:

-LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄS! ;-)

2009-11-20 @ 15:13:46
Postat av: Emma

Jag kommer absolut inte vaccinera mig, speciellt inte eftersom det inte är så säkert och ändå bara håller en termin. Sedan om det är för andras skull, så kan väl dem vaccinera sig? ;P Blir man sjuk, så blir man, ingen noja över det. Se liksom Danmark, ingen som bryr sig, varken media eller folket. Sverige är bara för mycket ibland, och tyskarna ser på de svenska gravida bli vaccinerade innan de vaccinerar sina gravida... Känns väl bra va?

2009-11-20 @ 15:18:47
Postat av: Sanna M

Media har förstorat upp läget ofantligt. Svinis är MILDARE än en vanlig influensa. Det är bara det att inkubationstiden är så lång, så Sverige riskeras att slå ut. Men visst har ett par dött som varit i riskgrupperna.
Jag har en son på ett år, och jag tänker inte vaccinera honom eller mig själv, och det tänker inte min sambo heller göra. Efter extensiv efterforskning finner jag det onödigt.
MEN jag tycker alla ska få göra som de vill. De som vill ta sprutan ska ta den. Man ska göra det som känns bäst för en själv och ens barn. Det jag irriterar mig mest på just nu är att många som tar sprutan tycker att vi som inte gör det är korkade. Alla har rätt till att fatta ett eget beslut. Jag dömer ju inte de som tar den?
Så jag hoppas att erat beslut att vaccinera er känns rätt får er - för då är det det rätta, även för ert barn.

2009-11-20 @ 15:18:51
URL: http://tabubloggen.blogg.se/
Postat av:

bara tankar.

det som stör mig är att vi hade kunnat ha så jävla roligt pappa.
umgås med varann, skämta med varann, prata om livet & om
hur vi har det. vi hade kunnat åka på utflykter. vi hade kunnat
kramas, se en film ihop eller bara ta en öl och snacka lite skit.

jag hade kunnat komma upp till dig på helgerna. ha nåt att längta
till. ha nån att säga pappa till. "hej farsan" hej pappa. heeeeeeeeeeeej pappa!
att ett jävla ord kan betyda så mycket.

många barns pappor är döda pappa. men du lever. du har ett hjärta som dunkar
och samma blod i dina ådror om jag. men för mig är du död.
för du finns inte. du har inte funnits där på 10 år nu. hur luktar du pappa?
hur ser du ut? är du lycklig? saknar du mig? tänker du på mig?
du älskade ju mig! trodde jag....

vill du veta en sak ingen vet pappa? jag saknar dig pappa. jag saknar dig så jävla mycket!!
jag hade bara velat ge dig en kram och känna lukten av dig. höra dig viska förlåt.
du finns där ute. jag vet inte vad du gör och du vet inte vad jag gör.
och dagen då vi vet vad vi gör, den dagen kommer aldrig komma pappa.
vet du varför? för du valde bort MIG. det har gått över 10 år nu.. min viktigaste tid
i tonåren, uppväxten, utvecklingen är borta. du känner inte mig längre, du vet inte hur jag ser ut.
hade du känt igen mig?

jag önskar bara att jag hade haft dig.
för jag älskar dig fortfarande nånstans långt inne i mig. men det får ingen veta.
inte ens du.

2009-11-20 @ 15:42:45
Postat av: Linda - ehtela.com

tror också det kan leda till att fler vaccinerar sig tack vare kallelserna, inte lika lätt att strunta i det då :) så borde de ha det överallt!

2009-11-20 @ 15:46:23
URL: http://www.ehtela.com
Postat av: Fanny

Jag tycker att det där med vaccinet är upp till var och en. Vill du inte bli smittad, fine, gå då och vaccinera dig, så stör det inte dig om andra väljer att inte ta. Det känns som att de som är "för" vaccinet ser ned på de som inte vill ta vaccinet, att de anses som egoistiska osv..

2009-11-20 @ 15:48:21
Postat av: Camilla

jag känner mig faktiskt något likgiltig till vaccinet, men jag tänker ta det för respekt av alla i min omgivning! man vill ju inte smitta någon!

2009-11-20 @ 15:49:36
URL: http://camillalindaus.blogg.se/
Postat av: v

Mayia är verkligen ett super snyggt namn!

2009-11-20 @ 15:58:48
URL: http://typveroniica.blogg.se/
Postat av:

Det är väl bara att vaccinera sig! Vad är problemet?? Dom sprutar in en inaktiv dos av viruset för att kroppen ska bygga upp antikroppar. Inget mer med det. Lite biverkningar får man av de flesta vaccin och är hundra ggr bättre än att bli verkligt sjuk. Biverkningarna är i de absolut flesta fall helt ofarliga och de här skräckhistorierna man hör ska man nog ta med en rejäl nypa salt. Jag ska ha barn i december och min kille har astma så det var inget snack om saken huruvida vi skulle vaccinera oss eller ej. Tänk på er själva och de utsatta runt omkring! Det handlar om teamwork för böveln!

2009-11-20 @ 16:22:35
Postat av:

VARFÖR VACCINERA SIG FÖR ATT SKYDDA ANDRA? DÅ FÅR JU DEM VACCINERA SIG! Eller har jag fel? Jag går ju inte och tar vaccin mot hepatit tex, för ANDRAS skull. Det är för MIN skull.

2009-11-20 @ 16:30:50
Postat av: mira

Tillhör mayia en riskgrupp? :(
stackars lille sötis isåfall.
Kram

2009-11-20 @ 16:32:50
URL: http://mirawashere.blogg.se/
Postat av: SANDY

Vaccin eller inte vaccin diskussionen är så TRÖTTANDE. Jag är sjuksköterska, har talat med diverse läkare och de säger ALLA att man är korkad om man inte tar vaccinet. BIVERKNINGARNA är samma med detta vaccin som ALLA andra vaccin vi gladeligen stoppar i oss när vi reser! Risken att få allvarliga biverkningr är mindre än risken att DÖ i influensan! FRITT VAL men var inte rädd för vaccinet. Det är obefogat!!!

/SANDY

2009-11-20 @ 16:53:32
URL: http://originellt.blogg.se/
Postat av: Ronja

en fråga bara. Är det bara på min dator eller... Jag kan inte läsa/se de sista ordena i raderna, vilket jag tycker att är lite synd

2009-11-20 @ 17:41:57
URL: http://ronjal.blogg.se/
Postat av: Pauline

Hej!
Jag undrar varför du aldrig visar oss lilla Mayia? :) Är verkligen jättenyfiken på hur hon ser ut! Har sett en bild på hennes bakhuvud bara och hon såg ut att vara en riktig liten krulltott! Snälla kan du inte visa oss en bild på henne? :D

2009-11-20 @ 18:23:57
URL: http://peterisfat.blogg.se/
Postat av:

Jag tycker att man inte ska ta det. Den har tagits fram på 8 månader, när en vanlig vaccination tas fram och blir testad på ungefär 9-10 år. Men, fritt land, man gör vad man vill ;)

2009-11-20 @ 18:40:53
URL: http://punkie.blogg.se/
Postat av: anna

Men om man nu ska vaccinera sig för andras skull... då vaccinerar man sig ju för de som inte heller vill ta sprutan? Eller det kanske finns några som inte kan ta den av olika anledningar? Jaja, jag vet inte. Jag kommer iallafall ta den i nästa vecka.

2009-11-20 @ 19:05:36
Postat av: Cicci

Jag har inte tagit nåt vaccin nån gång i hela mitt liv. För var rätt allergisk när jag var liten. Alltså inget mot mässlingen & så.Jag har alltid varit frisk och kry kan inte ens minnas när jag hade feber sist. Sen jobbar min moster på ett läkemedelsföretag & har tagit fram många mediciner. Hon har avrått mig starkt från att ta sprutan ingen av henns arbetskollegor skulle ta den för man inte vet vad vaccinet gör med kroppen på lång sikt om man kan utveckla andra sjukdomar och så.Men jag tycker att alla måste få bestämma själv.

2009-11-20 @ 20:34:11
Postat av: Pierre

Oh, svininfluensan är ingen hit. Jag vill också vaccinera mig :) Här får vi gå när vi vill och köa ett par timmar i hopp om att doserna inte ska ta slut. Det blir djungelns lag som gäller, än så länge har jag inte orkat stå och slå mig fram..

2009-11-20 @ 20:40:55
URL: http://klippans.blogg.se/
Postat av: hanna

ja så klart man ska ta den :)!

2009-11-20 @ 20:51:54
URL: http://hannahogstroms.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag kan forsta att man vill bli vaccinerad om man har sma barn/ar gravid men har i England blir vi inte vaccinerade och jag kanner inte att jag maste springa hem till Sverige for att fa det gjort heller. Jag sjalv hade svinunfluensan i maj i ar, och de allra flesta av mina vanner och bekanta har har haft det ocksa. Helt vanliga influensasymptom pa mig och ingenting jag var/ar radd for.

2009-11-20 @ 21:05:35
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av:

tänker inte ta sprutan.. litar inte på den..

2009-11-20 @ 21:15:12
URL: http://aspien.blogg.se/
Postat av: angelica

Vrf ska vi ta sprutan när de som har tagit fram sprutan inte själva tar det? det känns lite osäker att det ska vara någon fel på vaccinet. så nej tack,hos mig tar vi den inte.

2009-11-20 @ 21:26:29
URL: http://angeliicaniilsson.blogg.se/
Postat av:

hejhej, hysteriik! jag har ''bacon-febern'' =) det är som en vanlig influensa. jag tycker man inte borde göra något stort av det precis

2009-11-20 @ 21:30:15
Postat av: isa

hej stina! Jag måste säga att jag saknar ditt gamla bloggande otroligt mycket!! Jag vet att du har blivit mamma och så men din blogg är så mysig och jag saknar den så mycket!! :(

2009-11-20 @ 21:58:52
Postat av: Emelie

SJÄLVKLART ska man ta svinis sprutan.Jag tog den i Tidags och har haft sjukt ont i armen och feber osv, men det skiter jag i. BAra man tar den så är det bra, bättre det än att dö. Ingen som har dött för att dom har tagit sprutan.

2009-11-20 @ 22:11:42
URL: http://emelielundborg.blogg.se/
Postat av:

min pappa har haft/har leukemi och tillhör därför riskgrupperna, han fick sprutan tidigt, vilket var en stor lättnad (:
Jag tog sprutan igår, både för min skull och pappas (andra också såklart), för mig så kände jag knappt sprutan, sjuksköterskan sa att det skulle stickas lite snart, men sticket kom aldrig ;) Då hade jag ändå feber när jag tog sprutan, vilket skulle göra biverkningar värre, men idag har det bara "stramat" i axelområdet och jag har haft lite högre feber, men ingen fara, vad är det mot om man skulle drabbas av sjukdomen? :D

2009-11-20 @ 22:16:55
Postat av: Di

Stina:...mutationen är pågång:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/article6160420.ab

Tack alla ni som vaccinerat er... (som ej är i riskzonen)...

2009-11-20 @ 22:18:26
Postat av: Helena

men hallå.. alltså.. detta med kvicksilvret.. om man äter något går det genom kroppens RENINGSORGAN. det är liksom annorlunda att injicera någonting.

2009-11-20 @ 22:46:41
Postat av: Maria

Det är inte riktigt så det fungerar. Det här vaccinet är INTE TESTAT. Ett vaccin ska testas i 5-10 år innan det ges ut, detta har inte ens testats i månader. Inte alls. Det finns folk som dött av det vaccinet ni alla tar/tagit.. Dessutom spås det att nästa års influensa gör er som tagit vaccinet, sjukare..

2009-11-20 @ 23:02:04
Postat av: Briana

Seg idag o va jobbigt. Var inne igen på datedirekt.se och spanade lite, mysigt som vanligt.

2009-11-20 @ 23:51:22
URL: http://www.datedirekt.se
Postat av: Veronica

Bra, självklart ska man ta den! Har själv vaccinerat mig förra veckan och ångrar det inte. Vad är små biverkningar och ömhet om man jämför med hur sjuk man kan bli om man smittas.... Ingenting!!! Blir så trött på alla som klagar och är negativa till vaccinet, jag förstår att man är orolig men egentligen borde man vara orolig för själva influensan och inte vaccinet!!!

2009-11-21 @ 00:51:03
URL: http://babydollprincess.blogg.se/
Postat av: stina

hej tänkte börja med att säga jag älskar din blogg, men sen tänkte jag fråga en sak. Du skriver så himla fina texter har du inte funderat på att kanske skriva en bok ??
karm stina

2009-11-21 @ 01:10:08
URL: http://ffrankiies.blogg.se/
Postat av: Anna

Kvicksilvret i vaccinet är inte detsamma som "man får i sig i fisk".

2009-11-21 @ 09:47:31
URL: http://annaish.blogspot.com
Postat av: j

Bara så du vet så skyddar du inte din dotter genom att vaccinera dig och kanske inte ens dig själv ens. Tar du sprutan så har du bara ett 60% skydd, dessutom så kan du ändå bära smittan och smitta den vidare.

Känns det lika viktigt att ta den vanliga influensa vaccinationen? Det borde det göra, det borde vara viktigare. Varje år dör tusentals människor av säsongs influensan, men det uppskattas bara vara ett hundratal som kommer dö av svinis.

Man dör inte om man får svinis. Folk verkar tro att man faller rakt ner på marken och dör. Det finns botemedel som inte är vaccin.

2009-11-21 @ 10:45:33
URL: http://jencie.blogg.se/
Postat av: Frida

Du smittar ju även om du har vaccinerat dig !! herregud vad trött jag blir.. även om inte DU blir sjuk så an du fortfarande bära på viruset och smitta andra!

2009-11-21 @ 13:25:27
Postat av: Maria

Hej
Nu har jag inte läst alla dina kommentarer, det var ju en del... Så jag vet inte om nån annan skrivit detta. Men jag är från Uppsala men är nu bosatt i Skåne och har hört av min familj i Uppsala att Skåne är dom ända in Sverige som sköter detta bra. I Uppsala är det rena kaosen för att få ta på ett vaccin. Folk står i flera timmar bara för att få en nr lapp för att slippa köa till sprutan. Men hallå... Då kan man ju lika gärna köa till sprutan.. Fast det är klart. Då hinner man uträtta andra ärenden under tiden fast man behåller sin plats i kön i och med nr lappen. Men jag tycker ändå vi har det bättre här nere. Fast tur för mig som är vårdpersonal så jag fick den för länge sen...!!
Ha det bra....!!

2009-11-21 @ 14:33:44
URL: http://marythebean.blogg.se/
Postat av: alva

Haha, vi säger också baconfeber! Tog sprutan igår, och jag håller verkligen med om att alla borde ta den. Om regeringen har valt att lägga pengar på det så vore det ju så himla onödigt om alla bara struntade i det. Och dessutom kan det ju inte vara kul att gå runt och grymta, så jag är nöjd med mitt val :)

Fast det gör satans ont måste jag säga.. känns som om man har ett gigantiskt blåmärke på armen som skriker till bara man rör den lite. Och att ta sprutan gjorde ännu ondare :( fast min kompis kände inte ens när dom stack henne, så det är väl individuellt :)

2009-11-21 @ 15:42:06
Postat av: Johanna

Jag tog vaccinet för några dagar och jag mår fint. Jag ser på kommentarerna är det några som inte vill ta det. För mig var det självklart. Jag tännker inte på att jag ska förbri frisk utan att jag vill inte folk ska drabbas och man minskar smittorna med att ta vaccinet. Jag tror inte häller att vi som har tagit vaccinet kommer 'falla till marken och dö', det har ALDRIGT hänt och ni som tror det har nog sätt på lite för mycket skräckfilmer. Man skulle inte ge ut ett vaccin om det skulle vara farligt. Men dock tror jag att man kommer måsta framkalla något nyt vaccin eftersom influensan blir 'smartare' . Jag tycker inte man ska gå och oroa sig om detta och istället ta dagen dom den kommer.

Kramar från Johanna

2009-11-21 @ 17:24:52
Postat av:

Jag tycker verkligen att det är egoistiskt och ignorant att inte vaccinera sig. Anledningen till att det är gratis också är för att precis alla ska ha samma förutsättningar för att vaccinera sig. Ju fler som tar sprutan, desto färre kommer bli sjuka och vi skyddar riskgrupperna. Ren logik. Just den här typen av influensavirus har inte tidigare brytit ut, dvs att väldigt få, om ens några har haft exakt denna influensa. DÄRFÖR bör man vaccinera så många som möjligt och DET är skillnaden mellan den vanliga, årliga influensan och svininfluensan. Fler riskerar att bli väldigt sjuka. Läser man fakta och inte jagar upp sig för skit som andra säger eller påstår sig ha hänt, finns det ingen anledning att oroa sig.

2009-11-21 @ 18:32:34
Postat av: Linda

Oj vad alla dividerar kring vaccinet, som om det vore en engångs företeelse. Det är det inte. Det vet ni väl? Ni som vaccinerar er (med all respekt) har bara ett skydd i 9-12 månader, sen väntar nästa års spruta osv osv. Ni kommer alltså att stå inför detta valet fler gånger. Själv tänker jag inte vaccinera mig. Jag vill för det första inte riskera biverkningar, jag kan bli sjuk i 'svinis' även om jag vaccinerar mig, kan smitta andra ändå OCH måste vaccinera mig kommande år igen. Nej, jag blir gärna sjuk i år, får influensasymtom (lindrigare eller svårare), ocg gläds mig åt ett "naturligt skydd" i ca tio (mer eller mindre) framföver... ungefär.. Skulle svininfluensan ha varit en falrigare sjukdom, än en vanlig influensa, hade jag naturligtvis övervägt "årliga vaccinationer". Allt är ju ett vågspel. För och nackdelar. MEN GLÖM INTE! NI ÄR INTE VACCINERADE FÖR LIVET (bara ca ett år)! Lycka till med era val!

2009-11-21 @ 19:19:46
Postat av: Maria

VILKEN LÖGN! Att detta vaccin är framtaget lika "sakta" som alla andra. Ett vaccin ska testas i minst tio år. Detta har inte ens testats i en månad!

2009-11-21 @ 19:51:42
Postat av: anonym

Jag tog vaccinet igår :) Jag har bara känt mig lite degig och haft ont i armen, annars har biverkningarna inte varit så farliga. Dock svimmade jag precis efteråt men det är väl på grund av min spruto-fobi.. :)

2009-11-21 @ 21:06:10
Postat av:

Tack, äntligen en sund röst i bloggvärlden. Jag tycker det är bra att du vaccinerar dig och skriver om det, det är så många åsikter utan grunder runt detta vaccin. Som du säger, man ska vaccinera sig för att skydda andra, även om man är frisk. Vaccineringen är för att förhindra att viruset muterar till en farligare variant. Ju fler infekterade, desto större muteringsrisk.

2009-11-22 @ 12:04:40
Postat av: c

Jag tycker absolut att man ska vaccinera sig! Varför skulle regeringen rekommendera vaccination om de inte trodde på resultat av vaccinationen? Många argumenterar med att deras kroppar skulle klara av en influensa, att de inte skulle dö.
Jag tror visst på att man ska vaccinera sig för sina medmänniskors skull. Visst, man kan fortfarande vara smittbärare även om man är vaccinerad. Men chanserna att man smittar minimeras.
Ni som inte vill vaccinera er. Vänta tills någon av er anhörig blir dålig pga. influensan, eller kanske avlider. Då kommer ni allt ångra er, undra om det kanske var ni som smittade. Till er som inte vill vaccinera er:

1. Nu är det faktiskt så att en kille avlidit pga. svininfluensan. Han var inte i riskgruppen.

2. Det handlar inte endast om liv och död!! Drabbas en stor del av samhället av svininfluensan så kommer samhället att stanna till. Vem kommer sköta kollektivtrafiken, vem kommer arbeta inom sjukvården osv. Alla kommer ligga hemma sjuka!!

En tjej skrev en väldigt vettig kommentar i en annan blogg. Hon skrev att hon ansåg att de som tackar nej till GRATIS vaccination bör även avskriva sig all rätt till gratis sjukvård i samband med svininfluensan. HELT RÄTT, enligt mig.

2009-11-22 @ 14:49:56
Postat av: Lovisa

Är inte biverkningarna som blir direkt efter man tagit sprutan man ska oroa sig för, det är så gott som meningen att man ska bli sjuk för att få igång dom vita blodkropparna. Det som inte är bra med vaccinet är att det inte är testat så dom har inte en aning om vad vaccinet kan göra med kroppen längre fram, om några år. Såvitt vi vet kan den lika gärna framkalla cancer.
En kompis berättade för mig att på 50-talet fick ett stort antal kvinnor ett vaccin som inte heller var testat (vet dock inte i vilket land eller mot vad). ALLA (!!!) dom kvinnorna födde missbildade barn. Barn som saknade en arm eller ett ben osv.. ja du fattar. Så det här vaccinet kan lika gärna ge samma utslag. Eller då nåt annat.

Skulle du dricka tex hmm.. ett helt nytt framtaget glas cola som dom inte vet om det kan ge biverkningar eller vilka biverkningar det kan ge?

2009-11-22 @ 16:53:33
Postat av: Lovisa

Jag har även hört att vaccinet överförs till ett barn om man ammar. Så om du ammar blir även hon vaccinerad. Det om nåt skulle få mig att tänka efter.. för OM det nu skulle bli biverkningar om några år, har man ju på ett sätt valt det åt sitt barn.
Men folk gör precis som dom vill.
Min pojkväns ex är sjuksköterska och hon ska inte ta vaccinet, även om hon utsätts för influensan en hel del.

Nåt annat som är lite konstigt.. folk borde ju vart i kontakt med influensan en hel del i tex affären, suttit bredvid nån på en biosalong, vart på samma fest osv..
med tex en vanlig maginfluensa räcker det ju nästan med att man bara kommer i kontakt med en person som har det för att man själv ska få det, alltså kan ju inte svininfluensan va så "lättsmittad"

2009-11-22 @ 17:15:29
Postat av: Jenny

Jag har redan haft grissjukan. Mamma och jag var tveksamma inför vaccinet, om nått skulle bli fel så skulle man gjort ett aktivt val att ta sprutan. paranoia kanske. Men det var bara som en förkylning ändå så... skit samma

2009-11-22 @ 20:59:47
Postat av: fråga om mayia

ingår mayia i riskgruppen?:O

2009-11-22 @ 23:24:08
Postat av: Marina

Så alla, ALLA, borde vaccinera sig? Är det meningen att vi ska leva i ett samhälle där vi inte får tänka själva eller ha egna åsikter? Du gör som alla andra och köper skiten som media tutar i er. Jag önskar att någon, för en gångs skull, kunde tänka själv! Och genom att tänka själv menar jag att man lika väl kan ta sprutan, som att inte ta den, men i så fall ha PERSONLIGA skäl till VARFÖR man väljer att spruta in något helt okänt i armen..

Postat av:

Min mammas väninna, fick misfall två dagar efter att hon tagit vaccinet. Och hon är inte den första..

2009-11-24 @ 19:30:12
Postat av: giuliapetti

Jag har precis samma syn på saken. Alla bör ta den för att stoppa smittan! Jag skulle kanske egentligen inte behöva ta den, men jag skulle kunna smitta andra som blir mycket sjukare än jag eller i värsta fall dör.

2009-11-24 @ 23:14:57
URL: http://giuliapetti.blogg.se/
Postat av: Therese

Tänker inte vaccinera mig. Om de som är i riskgruppen vaccinerar sig så finns det ändå ingen risk att jag smittar dem. Nej, usch och fy för ett otestat vaccin

2009-11-30 @ 16:51:30
Postat av: Linn

Jag tänker inte ta vaccinet för att jag som någon här upp också tror på att man ska bygga upp sitt eget immunförsvar. Jag vill inte heller spruta in något icke testat i min kropp.

Har dessutom hört att man kan bära på smittan även om man är vaccinerad. Tror att influensan är en uppförstorad grej av media och läkemedelsföretagen.

TACK för en jättefin blogg!

2009-11-30 @ 22:14:51
URL: http://livetenligtlinn.blogspot.com
Postat av: anna pettersson

hejhej jag tycker också att alla ska ta den sprutan själv har jag diabetes så jag e tvungen att ta den men om man inte vill ta den så kan man ju tänka på dem som har TEX. Diabetes

kram anna !<3

2009-12-01 @ 21:00:24
URL: http://anna.petterssonn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
En jordnära och charmig blogg om allt mellan himmel och jord. Hoppas du gillar den! Kram Stina

Kontakta mig? stinasblogg@hotmail.com

© Stinalee.se
All rights reserved
RSS 2.0