Ett kliniskt rent leverne - Större risk för allergi?


Jag har två hundar, Charlie & Bianca. De är snart fem respektive två år gamla och är mina ögonstenar. Efter att ha fått ett par kommentarer om hur jag kan låta dem ligga bland min dotters saker och att jag måste tänka på allergirisken, utropstecken, utropstecken, utropstecken - Så tänkte jag skriva lite kort om vad jag själv anser om det.

Nu finns det inte direkt några vetenskapliga studier på att det är såhär och nya rön kommer ständigt men jag personligen tror det är viktigt att barn får leva nära djur, att det stärker dem på alla sätt och vis - Såväl psykiskt som fysiskt och jag är nästan säker på att det främjar både hälsa, utveckling och självkänsla.  

På senare år har det tydligen (vet att jag läst en artikel om detta men har tyvärr inget att referera till) skett en ökning när det kommer till barn och allergier. Vad orsaken till det är kan jag inte veta säkert men om det någon gång visar sig vara en bieffekt av ett kliniskt rent leverne - nej, inte klappa hästen, fy inte pilla i jorden, usch spotta ut och här kommer mamma med en wet wipe trallala - skulle jag inte reagera med större förvåning. Lite skit kan faktiskt vara bra och jag tror inte att det är helt osannolikt att barn som får växa upp i kliniskt rena hem får ett understimulerat immunförsvar pga inaktivitet och därmed större mottaglighet för allergier.



Jag med en sju veckor gammal missebebis, en helt bedårande liten dunboll. Mayia tittade med stora ögon när jag förde hennes lilla hand över den mjuka pälsen, hihi <3 Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon slipper allergier (syftar främst på pälsdjursallergi) i framtiden för vad vore väl livet utan våra fina djur?

Kommentarer
Postat av: Bella

Sant, sant! Bra sagt :)

2009-11-21 @ 17:41:31
URL: http://agb.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag haller absolut med! Vi har haft hundar sedan jag foddes och ingen av oss barn har allergier.

2009-11-21 @ 17:41:58
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: rebecca

ÅH, vilken liten misse!

2009-11-21 @ 17:42:35
URL: http://snoppattack.blogg.se/
Postat av: Hannah

Våran katt har nyligen fått tre små söta kattungar (:
titta gärna in på min blogg

2009-11-21 @ 17:42:44
URL: http://hannahbrandstrom.blogg.se/
Postat av: Sandra

jag håller med dig Stina!
man har nog större risk att bli allergisk om man inte får leva lite smutsigt =)

2009-11-21 @ 17:44:04
URL: http://sandravanilj.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja men det är helt rätt!
jag växte upp på landet, med alla möjliga djur.
jag, mina syskon, mina vänner runtomkring med samma miljö är inte allergisk mot någonting alls!
därimot mina vänner som inte är uppvuxna på landet har alla möjliga allergier, så låt din lilla pärla vara med djur, och skit i alla kliniskt rena människor, de gör sina barn sjuka!
kramkram

2009-11-21 @ 17:49:13
Postat av: michelle

barn som får leva med djur redan från ung ålder har mindre risk för allergier och så vidare.. det sägs så iallfall, och jag tror på det, verkligen.

2009-11-21 @ 17:51:08
URL: http://mychelles.blogg.se/
Postat av: Christina

Jag håller fullständigt med dej. Jag har också läst någonstans att om barn får vistas i en miljö tillsammans med djur så utvecklar de inte lika lätt allergi för pälsdjur. :)

Här omkring där jag bor finns ett fint ordspråk som heter: Allt du får i dig blir du vacker av. ;)

2009-11-21 @ 17:52:01
URL: http://stiini.blogg.se/
Postat av: [ Teresa ] - [ ung ensamstående tvåbarnsmamma ]

Ja, Stina! Bra där!

Jag är själv mamma till två små kottar och jobbar på förskola.

Har haft barn på mitt jobb som har överdrivet rena vanor - och det är faktiskt de barnen som i sin tur har råkat ut för flest sjukdomar jämfört med barn som faktiskt får vara barn!

Det är såna barn vars föräldrar nästan kräver att varenda yta på förskolan ska vara desinfekterat och barnen minsann får inte vara med och måla, leka i sandlådan och följa med på skogsutflykter.

Likt oss vuxna mår barn bäst av att få vara ute i naturen och vistas i miljöer där det finns något som kroppen kan försvara sig emot i hopp om att bygga upp ett immunförsvar.

2009-11-21 @ 17:52:12
URL: http://alltforforaldrar.se/tumadre
Postat av: Malin

Lite skit rensar nog magen ;) Min familj har haft hundar under hela mitt 19åriga liv, och jag fick reda på att jag var allergisk mot hundar i 10 års åldern tror jag. Dock var jag inte jätte allergisk och doktor tyckte att de räckte med att hundarna inte skulle vara i mitt rum. Men åren gick, jag lät dom vara i mitt rum ändå och min allergi mot dem blev bättre och bättre. Nu kan jag klappa dom utan att de börjar klia i ögonen efteråt. Känner absolut ingenting utav någon hundallerig. Men det är bara mot just våran hundsort. Kan ibland känna av andra hundar. Så nog tror jag att det kan hjälpa att leva med djur :) Men sen beror det väl på hur mycket allergisk man är... Jag tycker iaf att du borde låta din dotter gosa med dina hundar :) Hundar är underbara djur!

2009-11-21 @ 17:54:07
URL: http://malinfriberg.blogg.se/
Postat av: julia

Det är bra, håller helt med dig!
Det är väl så också, att barn har större risk att bli allergiska mot pälsdjur om man inte är vad vid dem? Alltså att barnet inte har växt upp med eller i alla fall träffat särskilt många djur? Har hört det i alla fall..!
Hoppas allt är bra med er! :)

2009-11-21 @ 17:55:02
URL: http://juliawilberts.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag håller med dig till viss del. MEN - min pappa växte upp med katter och hundar hemma, och blev till slut extremt allergisk med astma. Allergi är genetiskt och utlöses av olika saker, antingen av djur/pollen eller vad man nu är allergisk mot - eller så utlöses det av att det helt enkelt är FÖR rent hemma. Ingen blir allergisk för att de har fått för mycket av antingen smuts eller renlighet - allergi är någonting som man ärver. :)

Dock tycker jag inte att det finns någon anledning för dig att hålla hundarna borta från din dotter - så länge hon inte har anlag för pälsdjursallergi. :)

2009-11-21 @ 17:57:48
URL: http://mialindberg.blogg.se/
Postat av: Theres

Efter en massa forskning har de ju kommit fram till att barn till bönder är de barn som är minsst förkyld/allergiska och dyl. Vad kan e bero på ? jo eftersom de får vara runt i "skit" hela dagarna. De är väl därför de andra barnen blir mer känsliga, eftersom de inte utsätts för de! Klart vovvarna ska vara med i alla lägen! Tack för en bra blogg!

2009-11-21 @ 17:58:48
URL: http://theresh.blogg.se/
Postat av: Philippa - bebis i december

jag och mina systrar är uppvuxna med hundar överallt (mamma har varit hunduppfödare) och alla 3 har vi varit helt allergifria samt överlag varit väldigt friska. de har ju bevisat att man kan skapa laktosintolerans genom att välja laktosfria produkter så varför skulle inte ett smutsfritt hem kunna skapa allergier?
blir lite småirriterad när jag läser om de som tänker tvinga sina gäster att tvätta och sprita händerna innan de rör vid deras barn, eller som blir förbannade om någon av gästerna dyker upp och är det minsta förkyld. hur ska man kunna bygga ett immunförsvar om man inte får utsättas för bakterier osv?

som min mamma brukar säga (och många andra): lite skit rensar magen, mer rensar bättre.
och: det som inte dödar härdar
kliniska miljöer har man väl ändå bevisat orsakar mer allergier och problem med immunförsvaret (i de fall det inte behövs kliniska miljöer av hälsoskäl från start) än en miljö med lite damm och skit i hörnen..

2009-11-21 @ 17:59:23
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag är helt säker på att det är som du säger, ju mer det städas, desto mer känslig blir man mot främmande partiklar. Vi hade hund tills jag var 11-12, sen när vi var djurfria var det alltid kliniskt rent hemma hos oss, vilket har resulterat i att jag nyser och får utslag av damm, katter och vissa hundar.. det är inget jag hade som barn, det har kommit efter all städning.

2009-11-21 @ 18:00:06
URL: http://johannavirrpanna.blogg.se/
Postat av: Mia

Kan även tillägga att både jag, min syster och min bror är pälsdjursallergiker samt har astma. Och vi har inte växt upp i en klinisk ren miljö, utan i ett helt vanligt hem ute på landet. Jag åt bland annat blomjord från mammas rabatter när jag var liten. ;)

2009-11-21 @ 18:01:04
URL: http://mialindberg.blogg.se/
Postat av: Agnes

Nu säger dom typ att barn med föräldrar som är allergiska ska vara med djur för atgt bygga upp ngt imun mot dom XD djur är bäst hur som helst. Har alltid haft djur runt mig och jag är inte allergisk. SÖT KATTUNGE!!!!!!!!!!!

2009-11-21 @ 18:01:52
URL: http://happydayz.blogg.se/
Postat av: Philippa - bebis i december

sedan är det väl så att man märker om barnet skulle visa på överkänslighet, om det inte finns några tecken på det så varför hetsa upp sig??

2009-11-21 @ 18:02:25
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Klara

Om man aldrig har varit nära djur så tror jag att det är större chans att bli allergisk. Jag tror att det är bra att både små och stora barn får umgås med djur^^

2009-11-21 @ 18:03:25
URL: http://fiskmous.blogg.se/
Postat av: Sofia

Det sägs att om man som barn växer upp med djur så utvecklar barnet INTE en allergi mot päls, kvalster och så!! Det har i alla fall en läkare sagt till min syster då deras hennes dotter var bebis!!

2009-11-21 @ 18:03:51
Postat av: Rebecca

Jag håller helt med dig där! Har också hört något i stil med att barn löper större risk att få allergier om de lever helt kliniskt rent och så vidare. Sen har jag även hört något om det där med människor/djur - de som har husdjur lever längre, de är lyckligare! Vet inte om det är sant, men det finns säkert en koppling till lyckligare i alla fall! :)

2009-11-21 @ 18:04:59
URL: http://rebeeccam.blogg.se/
Postat av: hanna

håller med dig, om hon skulle vara allergisk lär ni märka det. Jättefin bild på dig o katten :)

2009-11-21 @ 18:05:08
URL: http://littlehannie.blogg.se/
Postat av: ina-bina

Det är ju självklart att det är bra att växa upp med, eller ständigt ha kontakt med djur under uppväxten! Vi har haft hamster, marsvin, kanin, hund & katt (och fiskar) och min morbror har en gård med alla möjliga djur. Finns enbart fördelar!

Hade en kompis vars syskon föddes med astma och diverse allergier, så deras mamma tokstädade varje dag. Jag tror faktiskt att det bara blir värre om man har det kliniskt :/

Den eller dom som sa att du skull passa dig för allergirisken är förmodligen sådana som är allergiker, eller får barn med allergi (eller GÖR sina barn allergiska?)Struntprat! ;)

2009-11-21 @ 18:08:05
URL: http://inabina.blogg.se/
Postat av: My

Jag är allergisk mot pälsdjur, visst det är jobbigt men ingenting jag lider över, när jag var mindre var det värre när jag verkligen ville ha ett djur, men nu, astma och kli, de är jobbigt men jag har levt med det sen jag var 4 nu är jag 16, jag är med kompisar som har hundar och jag sover där, men dom får se till att inte ha hundarna i sitt rum bara, annars funkar de ;)

2009-11-21 @ 18:10:45
URL: http://myspyys.blogg.se/
Postat av: emma

håller med! skulle du inte kunna lägga upp en bild på den lilla krabaten?:)

2009-11-21 @ 18:11:50
Postat av: Linda

Det som inte dödar härdar. Nä skämt åt sidor så mår barn bra av att växa upp med djur. Man kan inte linda in barn och skydda dem från saker, tror att man måste utsätta sina små för saker för att stärka deras immunförsvar. Om det nu mot förmågan visar sig att den lilla är allergisk så får man ju ta det därifrån, allergi är något som jag tror på finns i ens dna, inget som skulle ges om barn umgås med djur osv.

2009-11-21 @ 18:14:17
Postat av:

så himla fin misse! =]
- Jag hoppas också verkligen på att hon slipper allergin. Jag själv blev pälsdjurs allergiker när jag var 2 år, då vi var tvungna att att sälja våra 3 super mysiga skogiskatter. men det var ju det enda sättet..
Nu är jag 16 och min allergi är inte alls lika stor som den var innan, när jag var mindre kunde jag knappt kolla en katt utan att ögonen och näsan började rinna och det kliade över hela kroppen!

det är verkligen jättejobbigt, så hoppar verkligen att hon slipper detta!
<3 önskar er alla lycka, stina!

2009-11-21 @ 18:19:26
Postat av:

Det låter så sant. Eftersom man rekommenderas att vara med djur för att bli av med pälsallergi när man är äldre så är det ju lika bra att vara uppväxt med djur!

2009-11-21 @ 18:20:09
Postat av: Moa

Jag vet inte om djur eller inte djur påverkar astma och liknande alls?! Jag själv har alltid levt med djur och inte fått någon allergi eller astma, men jag vet en kompis som blev allergisk efter 10 år i ett stall. Sen finns de de som blir allergiska ändå... Men tycker definitivt att lillan ska få mysa med hundarna och hundarna med lillans saker:P Man lär sig så mycket av djur! Oavsätt ålder:)

2009-11-21 @ 18:21:59
URL: http://moazalar.blogg.se/
Postat av: frida

jag håller med dig helt och hållet!:) ååå vilken söt kisse!:) fin bild på dig!:):))

//FRida ( www.shooooo.blogg.se )

2009-11-21 @ 18:22:13
URL: http://shooooo.blogg.se/
Postat av: Ida

Sicken söting!

2009-11-21 @ 18:27:21
URL: http://tobehappy.blogg.se/
Postat av: Pauline

jag är allergisk mot pälsdjur, det går jättebra och mitt liv är nog precis lika bra som nån annans :)

2009-11-21 @ 18:28:08
URL: http://paulinplace.blogg.se/
Postat av: Matilda

Hej Stina! Min pappa är allergisk mot hö, pollen, katter och lite mot hästar och hundar. Jag och mina två syskon har växt upp hos mamma med en stor schäfer och med undantag av min lillebror som är allergisk mot pollen och att jag får irriterade ögon om en katt typ bor i min säng har vi inga allergier. Jag tror fullt ut på att man blir tåligare om man utsätts för lite damm och päls. Det som inte dödar det härdar.

2009-11-21 @ 18:32:25
URL: http://tillu.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Jag läser medicin och har faktiskt läst att (det ska vara vetenskapligt bevisat) att barn som får vara mer med djur och utsätta sig för dessa allergener (djur smuts etc i små mängder) gör barnen mer motståndskraftiga mot allergier.

Jag känner bla en person som haft djur hela sin uppväxt och aldrig reagerat på dem förrens hon flyttade hemmifrån. Så efter att ha varit ifrån djuren ett bra atg och sedan kom tillbaka tålde hon inte dem. Bara detta bevisar ju att människor borde få komma i kontakt med djur..

2009-11-21 @ 18:34:37
URL: http://madeleinestal.blogg.se/
Postat av: Beautyboxen - skönhetslyx, vardagslyx & annan lyx

Jag har läst i en artikel nånstans om att svenska barn har mer allergier, astma osv än vad ryska barn har. Och man har dragit slutsatsen om att i ryssland är man inte lika kliniskt ren och har inte tiotusen rengöringsmedel att välja mellan..

kram
linn

2009-11-21 @ 18:37:37
URL: http://beautyboxen.blogg.se/
Postat av: Alina

Jag har också läst att det inte är bra att ha FÖR rent, eftersom barnen blir mer känsliga om immunförsvaret inte får "öva" från tidig ålder att bekämpa bakterier/baciller/smuts/vad man vill kalla det. Jag har själv fyra syskon, och vi växte upp med både hundar och katter från födseln. Ingen av oss har någon som helst intolerans/känslighet/allergi över huvud taget, och det är ganska sällsynt att få fem barn och klara sig ifrån det.

2009-11-21 @ 18:39:00
URL: http://alinah.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag är helt uppväxt med djur och när jag var bebis låg jag på golvet tillsammans med alla våra hundar. Jag tror det är så, att de som umgås med djur från första början, löper mindre risk för att bli allergiska. Undviker man djuren och sedan att barnen träffar djur senare i livet, tror jag att det är större risk för dem att bli allergiska..
:)

2009-11-21 @ 18:42:43
URL: http://saara.blogg.se/
Postat av: helena

mycket bra skrivit! själv växte jag upp med 3 hundar och två katter. jämt och ständigt skulle jag sova i hundarnas säng med alla djuren omkring mig! Sen har jag varit bland min fasters hästar sen jag kunde gå och ridit i alla år! Inte en allergi så långt ögat kan se!

Tycker jättemycket om din blogg :)

2009-11-21 @ 18:47:32
URL: http://helenaisaksson.blogg.se/
Postat av: Sofia

Åh, sicken liten sötnos!
Jag tror att du har helt rätt Stina! Hoppas verkligen att din dotter slipper allergier, jag själv skulle aldrig kunna leva utan djur :)

Vad roligt att se att allt går fint och att du fortfarande vill dela med dig av ditt liv. Jag önskar dig all lycka till <3

Kramar

2009-11-21 @ 18:54:08
Postat av: Malin

Jag håller med dig, och vilken söt bild på dig och kattungen.

2009-11-21 @ 18:59:19
Postat av: Therese

Hej Stina ! Hoppas allt är bra med dig och din lilla familj! Jag tänkte bara fråga dig en sak angående din vikt. Innan du blev gravid så vägde du väl inte så jättemycket om jag minns rätt. Men frågan är nu : Hur mycket väger du nu efter graviditeten när allt har lugnat ner sig osv..

Jag är själv smal och liten och vill gå upp i vikt. Alla säger då, men det kommer när du fått barn.. att man blir större och väger mer. Anser du att det har blviit så för dig?
Tacksam för svar !KRAM / Therese

2009-11-21 @ 19:01:57
URL: http://theresemansson.blogg.se/
Postat av: Stina svarar

Jag mådde så fantastiskt bra under graviditeten, kunde äntligen gå upp i vikt och gick upp närmare 20 kg - Underbart! Hoppades på att få behålla åtminstone några kilon men som det ser ut blir det tyvärr inte så, efter snart 8 veckor är jag nästan nere på min startvikt och det känns otroligt tråkigt. Jag helammar dessutom och är jätterädd för att fortsätta tappa vikt vilket är vanligt förekommande, bara äta äta och äta som gäller! Kram

2009-11-21 @ 19:06:29
URL: http://stinalee.se
Postat av: Lina

Helt rätt tänkt tycker jag. Lite skit rensar magen :)

Kram på dig

2009-11-21 @ 19:07:33
URL: http://mondaytofriday.blogg.se/
Postat av: patricia

jag tror att ju renare man håller sig ju känsligare blir man. om men alltid är kliniskt ren och sedan stöter på smuts får kroppen någonting den inte är van vid och vet inte riktigt hur den ska reagera. SMUTS ÄR BRA!

2009-11-21 @ 19:10:31
URL: http://superninja.blogg
Postat av: Anna-Maria

Jag håller med dig om att det är viktigt att låta barn få leka och smutsa ner sig. :) Tyvärr är det ju inte enda anledningen till att barn får astma och allergier, jag har själv fått leka och smutsa ner mig bäst jag ville när jag var liten och har sedan tre års ålder haft astma och allergier av olika slag.
Men självklart ska man låta barn leka och ha kul! :) Och djur, så länge de faktiskt inte är allergiska så lär det ju inte vara några problem. :)
En sån där söt liten kattunge kan inte ens jag, som är jätteallergisk mot katter, stå emot. ;) Jättefint foto!
Ha en trevlig kväll!
Kram

2009-11-21 @ 19:11:38
URL: http://www.skruttan.net
Postat av: Janna

Jag tror också på det! Lite skit skadar inte, utan snarare stärker immunförsvaret!

2009-11-21 @ 19:13:10
URL: http://bookoholic.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Trevlig helg sötis :)

2009-11-21 @ 19:16:07
URL: http://charismatic.webblogg.se/
Postat av: Malin

Så fin bild på dig och kissen :)
Jag är uppväxt med både hund och katt. EFTER att jag flyttade hemifrån har jag dock blivit allgerisk mot katter (?)
Hundar tål jag dock, och det är jag MYCKET tacksam för! Då jag vill ha fler hundar än den jag har idag i framtiden.

2009-11-21 @ 19:19:37
URL: http://maaoolin.blogg.se/
Postat av:

Jag tycker du har helt rätt!! Det är ju faktiskt så att i de fattigare delarna av U-länderna, där renlighet inte finns på kartan, så förekommer inte allergi av någon typ bland varken barn eller vuxna. Nog för att andra svåra sjukdomar drabbar dem, men allergi, det finns inte alls. Så låt barnen suga i sig lite smuts och allt vad det kan vara, det som inte dödar, det härdar!

2009-11-21 @ 19:20:54
Postat av: helen

tror det är som du säger, att det är bra att barn/bebisar får utsättas för lite skit. Mött så många som håller på sådär "tror han börjar bli lite allergisk så jag håller han helt ifrån allt som pälsdjur heter". Min mardröm är att man får en bebis i framtiden som är allergisk när man själv älskar hundar och alltid vill ha dem omkring mig. Studierna med allergiernas ökning är skrämmande. krAM

2009-11-21 @ 19:21:42
URL: http://helenm.blogg.se/
Postat av: Catharina

Jag håller inte alls med dig, det finns visst studier som visar att barn som lever nära djur utvecklar mindre allergier, jag har läst en studie som handlade om skillnaden på barn som växer upp på bondgårdar, samt hade djur innne i huset och barn som inte hade några djur hemma överhuvudtaget. Den studien visade att barn som utsätts för djur och deras päls och kvalser har 70 % mindre chans att utveckla allergi mot pälsdjur. Så utsätt ditt barn för päls. Jag har själv varit utsatt för pälsdjur hela mitt liv och är inte allregisk mot något överhuvudtaget.
kram.

2009-11-21 @ 19:24:24
URL: http://skildrandetankar.blogg.se/
Postat av: Stina svarar

Catharina: Så du håller alltså med mig? :p

2009-11-21 @ 19:29:17
URL: http://stinalee.se
Postat av: Hanna

Jag ville egentligen bara säga att jag tycker du gör helt rätt, låt henne vara nära djur för det är inget man skadas av. Jag själv är pälsdjurallergiker men har under hela min uppväxt haft massor av olika djur. Nu för tillfället har jag en hund och det fungerar utmärkt. Man vänjer sig vid djurets päls och kan då vara vid djuret. Det som däremot är jobbigt är nya djur, då man inte är van vid lukten av djuret. Men ju mer man är med djuret, ju bättre blir det. Din dotter ska absolut få ta del av detta, även om hon nu skulle bli pälsdjursallergiker så kan det fungera ändå med djur!

2009-11-21 @ 19:29:36
Postat av: Lina, mamma till Fabian.

Håller med dig!

BVC:s råd är ju att hålla barn under 2 år ifrån pälsdjur, jag tycker det är rent skitsnack! Förr i tiden fanns det inte alls lika mycket allergi som i dagens läge och då hade minsann alla djur.

Vi har två hundar och vår son på 16 månader är allergisk mot mjölk och har astma men är INTE allergisk mot pälsdjur överhuvudtaget.

Dessutom så lär han sig från början att man ska vara snäll med djur, han pussar och klappar fint redan nu. Sen att han klättrar och sätter sig på vår stora hund är en annan sak, men det tycker de båda är roligt så ;-) Hon är ju så tålig så det är väldigt skönt att han får göra som han vill med henne utan att hon ens reagerar :P

Min sambo är dessutom allergisk mot hundar egentligen men efter att ha spenderat tid med hunden jag "tog med in i förhållandet" så har det försvunnit mer och mer. Så pass mycket att han ville skaffa en till och han märker numera inte av dem alls :-)

2009-11-21 @ 19:30:23
URL: http://kvadratmeter.blogg.se/
Postat av:

Jag har faktiskt en killkompis som som liten gick och peta bort tuggummit från gatan med sin kusin och var de smak på så delade dom. (haha helt sjukt äckligt) Dessutom kunde dom gå och äta mat som folk slängt i papperskorgarna för att dom blev sugna. något som många mammor idag hade svimmat av. Hans mamma tog honom till läkaren när hon fick reda på det för att se att han inte fått någon sjundom av allt dom höll på med men läkaren sa att han byggt upp en super bra imunförsvar nu när han utsatts för lte mer bakterie. Äckligt men effektivt ;)

2009-11-21 @ 19:32:14
Postat av: elin

oj de va jag som skickade de där om min kopis som åt tuggummi från gatan och de. Glömde skriva i mitt namn ^^

2009-11-21 @ 19:32:52
URL: http://elinkortochgott.blogg.se/
Postat av: Diana

Bra sagt! Håller helt med dig, klart du ska låta din dotter gosa med hundarna.

2009-11-21 @ 19:33:09
URL: http://salsan.blogg.se/
Postat av: sofia - 19 & Gravid

Har du skaffat katt? Vi har varit lite kluvna nämligen.. Vi själva ( jag och min sambo har växt upp med djur som katt, hund, häst mm. Men har nu inga egna djur här hemma. KAtt är något vi funderat på länge men så har folk sagt att man inte under graviditet ska rensa katt lådor och att kattungar inte är särskilt bra ihop med spädbarn.. hm... därför har vi avvaktat lite. Nu kommer vi säkerligen ha fullt upp ändå. Men tror du att det vore dumt att skaffa katt inom 3-6 månader efter att våran skrutt kommit ut? (har bf 8 december). Håller för övrigt med dig i texten ovan..
Vore jättesnällt om du gav din åsikt kring detta till mig. Du brukar inte svara på mina kommentarer... (förstår att du varken orkar, hinner eller kan svara på alla, så inget illa menar!) hihi :) Ha en trevlig kväll!

2009-11-21 @ 19:36:47
URL: http://sofiahivall.blogg.se/
Postat av:

Kan inte du SNÄLLA visa en bild på lilla Mayia? =)

2009-11-21 @ 19:39:01
Postat av: Sofi

Så fin bild! Ha en trevlig kväll! =)

2009-11-21 @ 19:39:04
Postat av: Carro

Folk som skriver sådant där skit till dig vill bara ha något att klaga över. De vill hitta något fel med det liv du lever eftersom de är avundsjuka. Jag tror att det är som med vuxna för små bebisar, att man mår bra av att ha djur nära sig. Ta inte åt dig av all skit. Du verkar vara en helt fantastisk människa med båda fötterna på jorden. Fortsätt så! :)

2009-11-21 @ 19:39:57
URL: http://carrox.blogg.se/
Postat av: Sophie

Bra sagt! Håller med dig till 100%.
PS. Hoppas det kommer ett litet barnvagnsinlägg :)

2009-11-21 @ 19:41:11
Postat av: johanna

söt bild!

2009-11-21 @ 19:46:11
URL: http://sanghee.blogg.se/
Postat av: saandis

tror också det stämmer, om man aldrig "utsätts" för något, hur ska man då kunna ha nån motståndskraft? det är ju som med förkylningar osv...ju fler man får, desto bättre "tål" man dom ju sen... :)

2009-11-21 @ 19:47:35
URL: http://saandis.blogg.se/
Postat av: Stina svarar

Sofia: Förlåt att jag inte har svarat på dina kommentarer tidigare! Men Bättre sent än aldrig :)

För att svara på dina frågor - Vi har inte skaffat katt utan lillskiten ovan är min systers. Är uppväxt med katt och skulle väldigt gärna vilja ha en men känner inte att det passar just nu med tanke på hur vi bor och sådär. Vill gärna flytta ut på landet först och det lär väl inte hända än på några år. Jag tycker definitivt att ni ska skaffa en om ni verkligen vill men bäst är nog att avvakta lite grann och se hur allt känns när eran lille skrutt anländer :) Om allt känns bra och ni känner att ni har tid över för en misse så är det ju bara att köra på! Kram och grattis till liten i magen :D

Till alla: Haha, är det någon mer som tittar på postkodmiljonären just nu? Visst måste det vara uppgjort sedan innan hur mycket de ska kamma hem osv? Hmm, jag menar... Vissa frågor känns självklara att de ska kunna men ändå tar de livlinor vilket känns allmänt fejkat på något vis, samma igår med Amy och hennes mamma. Haha, men det kanske bara är jag som lagt märke till det? :p

2009-11-21 @ 19:51:00
URL: http://stinalee.se
Postat av: Therese - Eira min ögonsten

Jag har växt upp med alla slags djur, dock mest hundar, katter och kaniner.

När mamma separerade från pappa när jag var 10 år så lämnade vi alla djuren hos pappa. Det resulterade i att både jag & mamma var allergiska mot pälsdjur och fick astma samtidigt.

Läkarna vi har pratat med förklarar det med att vi nog föddes som allergiska men kroppen började direkt producera nått i kroppen när vi hade kontakt med djur. Och när vi slutade ha kontakt med djur en period så slutade kroppen producera det ämnet och den kommer aldrig börja med det igen..

Så iaf, det är jättebra att din dotter är uppe i djur så mycket som möjligt om hon nu skulle vara allergisk.
Men det är iaf liten risk med tanke på att varken du eller din sambo är det..

Lycka till! :D

2009-11-21 @ 19:58:07
URL: http://eiraheidemo.blogg.se/
Postat av: Dirty Little Secret

Det är faktiskt bevisat. Så låt djuren vara i hennes närhet hur mycket som helst. Dock under uppsikt.

Postat av: Sarah

Skitsnack att man blir allergisk av att vara nära djur som liten.

Jag växte upp med en schäfer, vi gjorde ALLT tillsammans, som liten sov jag alltid mot hennes mage, hihi. Och jag har minsann aldrig blivit allergisk. ;)

2009-11-21 @ 20:02:54
Postat av: kelly&marika

Håller verkligen med dig! Och själv har varken jag eller mina syskon några som helst allergier och ändå har vi haft en massa katter och hundar hela livet! :) /kelly

2009-11-21 @ 20:08:14
URL: http://larssonschyllert.blogg.se/
Postat av: Caroline

Gud, vi har haft fullt med djur så länge jag kan minnas! :) Hade katt när jag föddes, som 1 år senare fick 4 kattungar! Och vi är ICKE så "övernoga" med städning. Jag har också fått höra hela livet att "lite skit rensar magen" när man slickat på istappar och ätit gräs och snö, så.. :) Följ ditt hjärta! Det du känner är rätt - det är rätt! :)

2009-11-21 @ 20:22:17
Postat av: cammie

Tack så mycket stina. haha, han är før härlig :)
Hoppas allt går bra med dig,hälsa bobby och lilla tjejen.

Sen før att kommentera ditt inlägg så måste jag säga att jag helt klart gillar lite damm i hørnen framfør ett sterilt hem. Barn mår bra av att växa upp nära djur och få lov till att vara barn och smutsa ner sig. Abslout!

2009-11-21 @ 20:33:46
URL: http://tuschaa.blogg.se/
Postat av: Miriam

jag tror du har rätt angående det med att det säkert är större risk att bli allergisk om man har ett kliniskt rent leverne. När jag var liten gjorde jag allt möjligt. När jag brukade komma från när jag varit ute hade mina händer rört överallt och de var säkert mycket skitiga, men jag åt ändå utan att tvätta de. Jag tror faktiskt att det gjort mitt immunförsvar bättre.

2009-11-21 @ 20:38:57
Postat av: Johanna

Håller verkligen med! Jag är uppvuxen mycket nära hundar sedan dag ett hemma från bb och har inte en tillstymmelse till allergi, samma med syskonen. Däremot har jag en stor kärlek och tillit till djur tack vare den naturliga kontakten ända sen barndomen.

2009-11-21 @ 20:50:44
Postat av: S

jag har varit allergisk mot katter hela livet, träffade en kille som hade katt. Det va jätte jobbigt ibörjan men det växte bort efter nån månad =) En kompis föddes i en familj med hundar, det visade sig att hade astma men hon mådde bättre med hundarna runt omkring sig. Jag tror att man måste utsätta sig för saker för att kroppen ska "vänja" sig. Har man alltid rent runt omkring sig så är det väl inte så konstigt om kroppen får en chock när det kommer lite skit i vägen =) Jag tycker du gör heeeelt rätt i att låta hundarna vara NÄRA din dotter så att de växer upp en tillit och trygghet mellan dom =)

2009-11-21 @ 20:57:24
Postat av: Linnéa

Jag håller helt med dig, ett friskt barn tar knappast skada av lite skit (eller hur man ska uttrycka det...). Vi har haft både katter och hundar hemma (liggandes i sängar osv) sen långt innan jag föddes, och jag är både sällan sjuk och fri från pälsdjursallergier (även om mina stackars föräldrar inte tål dom så bra... :S). Skulle ungen bli allergisk så kan man ju inte dra en rak parallell till att den haft pälsdjur runt sig som barn, sen om det är snarare tvärtom eller inte vet jag inte så mycket om. Men vi kan väl säga att det handlar lite om det fria valet här, vill man att barnet ska leva i ett kliniskt rent hem är det upp till en själv. Men fortsätt du med vad som känns bäst för er och Mayia ;)

2009-11-21 @ 21:03:03
URL: http://neamaria.blogg.se/
Postat av: jjulia

nej vilken gullig pälsboll :D<3

2009-11-21 @ 21:04:25
URL: http://talangfull.blogg.se/
Postat av: ida

Oj herregud, du är seriöst det vackraste jag sett!

2009-11-21 @ 21:07:07
Postat av: Vendela

både jag och min syster har haft katter i våra liv så länge vi levt. Jag är 17 och hon 15 och vi har aldrig fått några allergiska reaktioner.

2009-11-21 @ 21:11:54
URL: http://mokey.blogg.se/
Postat av:

Barn SKAL ha litt møkk i seg, for å bygge opp immunforsvaret! :) Her fikk lå junior på gulvet sammen med hunden fra han var 5 dager gammel.
Om han blir allergisk har det nok ikke med at vi har hund, heller at det ligger i slekten.
Dvs at om han blir allergisk kan nok dyr trigge det, men jeg er sikker på at han da ville blitt allergisk før eller senere uansett ;)
Så JA til dyr og til å sleike gulv og spise sand og grus ;)

2009-11-21 @ 21:14:41
Postat av: Sandra

Jag har pratat med min bvc sköterska, barn behöver inte ha det kliniskt rent hela tiden, skit är bra. Deras imunförsvar jobbar mera och de är väldigt alergiska från början. Allergi växer fram, finns inte där från början. Du gör helt rätt :D

2009-11-21 @ 21:22:31
URL: http://sandrioooa.blogg.se/
Postat av: anonym

kan inget annat än att hålla emd dig, jag och min bror växte upp med djur som redan sedan vi va små fick sova i våra sängar, ingen av oss har ngn allergi trots att vi har alergi i släkten? vi fick även vara ute mkt och vara över hos många kompisar, något som jag tror resulterar i att man blir imun mot de bakterier man utsätts för . det är som influensa, har man en gång fått det är man så gott som imun :)

2009-11-21 @ 21:29:38
Postat av: a lovely borderline

självklart ska barn leva nära djur=)
du är fantastisk!

2009-11-21 @ 21:34:02
URL: http://carolinalj.blogspot.com
Postat av: C

Du har helt rätt Stina! Det gäller ju självklart för vuxna också. Du har väl förmodligen hört om t.ex. uteliggare som är så himla lortiga att de skulle bli sjuka om de duschade, just för att kroppen har byggt upp sitt eget immunförsvar och att det skulle förstöras om de blev alldeles för rena? :)

2009-11-21 @ 21:34:24
Postat av: Charlotte

Växte upp med hästar, hundar och katter och har aldrig haft allergitendens! Och då levde, och lever, vi VERKLIGEN nära inpå dessa underbara djur. Så bra att du låter Mayia umgås med vovvarna, mår hon bara gott av. Skulle hon mot förmodan utveckla allergi, märker du garanterat det.. :)

2009-11-21 @ 21:37:13
URL: http://seamonkey.blogg.se/
Postat av: Frida

Håller med dig totalt! Tror inte att risken för allergier minskar bara för att man dammsuger två gånger om dagen och gör sig av med husdjuren, tvärt om.
Vi väntar en liten knodd i februari och får ofta rådet att göra oss av med våran katt 'så att babyn inte blir allergisk' och så drar dom någon rövarhistoria om att katter minsann lägger sig på babysars ansikten och kväver dom. Så dumt så jag blir nästan arg...

2009-11-21 @ 21:54:23
URL: http://minx.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Det är helt rätt det du skriver. Dom gånger jag vart i London och skulle äta ute är det inte många restauranger som förstår sig på varför man frågar om det är nötter i maten tex. Dom har inte alls samma utsträckning av allergier där, vilket kan bero på att London är en jäkligt skitig stad :)

2009-11-21 @ 21:56:03
URL: http://www.nolow.se
Postat av: Cassandra

lite skit rensar magen ;)

2009-11-21 @ 21:56:52
URL: http://cassandra87.blogg.se/
Postat av: Denice- Hampus mamma

Jag håller med dig till 100!
Har själv 2 hundar och min son umgås med dom jämt osv.. Vet själv att barn som har kliniskt rent oftast är MER känsliga när de är hos andra, tillochmed min BVC har sagt att fallet ofta är så..
Barn måste ju bli vana med lite "skit"
Hur tror folk att vi överlevde, inte fasiken stod min mamma och skurade varenda vrå hemma med våra 2 hundar, 2 katter och kaniner när jag var liten..

2009-11-21 @ 21:58:58
URL: http://deniicen.blogg.se/
Postat av:

Det är bra Stina!

2009-11-21 @ 21:59:52
Postat av:

Oftast brukar ju barn klara sig bättre då de lever med djur, så jag håller tummarna att Mayia klarar sig från allergierna :)

2009-11-21 @ 22:08:54
Postat av: Sandra

Jag håller med! Jag och mina syskon är uppväxta med katter och hundar och har aldrig haft problem med allergier. Likadant med min dotter! Jag hoppas att kommande också slipper allergier! :) För det skulle bli tufft utan mina kissar.

2009-11-21 @ 22:11:31
URL: http://mousy.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Jag håller med dig! Jag har levt med djur i hela mitt liv och jag är inte allergisk trots att det ligger i släkten. Jag är ganska "skitig" av mig, om man jämför med alla som torkar sig med våtservetter hit och dit, och jag är nästan aldrig sjuk. Okej, nu låter det som jag är väldigt ohygienisk, men det är jag inte. Jag är som alla andra, fast jag är inte rädd för baciller eller sjukdomar. Jag tror förkylningar är bra för barn. Jag har för mig att det är bevisat att allergi är något vi själva skapat, det fanns inte när "vi" var jägare och samlare (iaf inte i samma grad), och anledningen är att vi lever på olika sätt. Idag är vi för rena av oss.

2009-11-21 @ 22:23:48
URL: http://ascended.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag håller helt klart med dig. Min syster har en dotter på drygt 1 år & hon har låtit henne spendera så mycket tid som möjligt med min hund. Han är snart 8 månader så dem har växt upp bredvid varandra, det är det bästa som finns :)

2009-11-21 @ 22:26:07
Postat av: Stephanie

Jo förresten. Jag har ett till bevis :P Min pappa är allergisk mot pälsdjur och trots det har vi både hund och katt. Nu är det såhär att han faktiskt tål våra djur. Hans allergi mot hundar är nästan helt borta. Han är fortfarande allergisk mot många långhåriga katter, men han tål vår, så länge han inte stoppar näsan i hans päls för länge :P

2009-11-21 @ 22:26:24
URL: http://ascended.blogg.se/
Postat av:

Håller med!

2009-11-21 @ 22:32:25
Postat av: Caroline

vilken söt bild och söt kattunga! :D

2009-11-21 @ 22:38:15
URL: http://littlemisssunshiiiine.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag håller med dig! Jag har också läst någon artikel om det, och som de sa då var att förr i tiden när vi var lite lortigare så hade vi inte allls lika många allergier som nu, när allting ska vara kliniskt rent! Så fortsätt att skita i vad andra tycker! Du är Mayias mamma och vet vad som är bäst för henne!

Kramar!

2009-11-21 @ 22:53:39
Postat av: r i c h a r d ss. webblogg.se

Jag håller med dig till 100%!
När jag var liten hade vi en gammal katt som alltid "passade" mig, när jag vaknade gick han in till min mamma och mjauade att jag var vaken.. hehe och han nattade alltid mig. Och vi har haft 3 katter o två hundar o tre fåglar sen dess. Ingen av mina FEM syskon är allergiska. Däremot finns det många som aldrig har haft några djur som har svår allergi.
Allergi/astma ligger i generna också,till största delen. =)

2009-11-21 @ 22:58:44
URL: http://richardss.webblogg.se/
Postat av: julia

söt misse =)

2009-11-21 @ 23:05:58
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Postat av: Malin

Kommer vi få se en bild på den lilla Mayia? Eller du kanske inte vill exponera henne i bloggen? Bara nyfiken att se det lilla pyret.

2009-11-21 @ 23:09:52
Postat av: Katta

Jag läser medicin på universitet och det är vetenskapligt bevisat att barn som lever nära djur och får smutsa ner sig har mindre allergier. Allergier uppstår när immunförsvaret är understimulerat och då attackerar kroppen ämnen som normalt är helt ofarliga.

2009-11-21 @ 23:13:35
Postat av: Hanna

Håller med, samma som folk som håller barnen hemma för minsta lilla - titta på barn som lever "fattit" i andra länder dom är friskare oftare just för dom lever i allt "skit" om du förstår va ja menar, kanske stämmer ordspråket "lite skit rensar magen"

2009-11-21 @ 23:17:41
Postat av: Förvirrade Morsan

jag tror också att det är precis som du skriver.

2009-11-21 @ 23:23:22
URL: http://forvirrademorsan.blogg.se/
Postat av: annettte

självklart är att man "härdar" sina barn med att usätta dom för vissa saker i samhället, men märker man att dom inte mår bra av pälsdjur t.ex. så väljer man att värna om barnet. eller hur...?

2009-11-21 @ 23:51:10
Postat av:

Go Stina! Håller med dig, båda mina barn är uppvuxna med djur precis som jag, ingen av dom är eller har varit sjukare än nån annan i deras klass eller i deras närhet, och våra djur har både sovit i vagnen, bilbarnstolen, babysittern m.m så jag säger Stina Go for It det är bara du som känner din dotter bäst!

2009-11-21 @ 23:59:23
Postat av: yasmine modell & blivande mamma

åhh vad liten o söt

2009-11-22 @ 00:02:32
URL: http://yasminegill.blogg.se/
Postat av: Den där Elin & Familj

Såklart ungarna ska få kladda, leka, leva, smaka, röra, stöka, smutsa ner och ha sig.
Leva helt enkelt.
De barn som aldrig får smutsa ner sig eller leka, sno andras nappar och smaka på varandras leksaker blir ofta mer sjuka och oftare, än barn som gör sånt barn gör.
Sen ska man ju inte vara överdriven åt det smutsiga hållet heller, lagom är alltid bäst =P

Dock har vi massor av allergier främst på min sidan, men också på pappans, så vi undviker pälsdjur så gott vi kan, men det har ju även med att göra att jag inte tål dem.
Men har man inga problem med det i släkten så är det nog ingen fara, vem som helst kan ju 'bli' allergisk.

2009-11-22 @ 00:11:21
URL: http://dendarelin.blogg.se/
Postat av: nicole

Vilken söt kisse katt:)

love/nicole

2009-11-22 @ 00:14:14
URL: http://nicolesjostrom.blogg.se/
Postat av: Emelie

Du är så otroligt klok och lyckas alltid få fram din åsikt på ett väldigt bra sätt! Jag håller med dig till hundra procent. Mina föräldrar har tre hundar som jag låter min tre månader gamla son träffa regelbundet. Han får pilla på dom och dom får självklart nosa på honom och även mysa lite. Tror det är otroligt nyttigt på många olika sätt för ett barn att ha djur omkring sig. Sen så är det ju omöjligt att veta innan om barnet kommer bli allergiskt, men det är ju bara att hoppas på att barnet inte är det :) Låt dina underbara hundar vara hur mycket dom vill på Mayias saker, det mår nog både dom och hon bra av!
Tack för en underbar blogg! Jättekul att du skriver lite då och då, det uppskattas!

2009-11-22 @ 00:44:01
URL: http://notjustasummerlove.blogg.se/
Postat av: Mellanmjölk

Det finns tydliga studier som visar att barn som vuxit upp med djur löper mindre risk att drabbas av djurallergier i framtiden, så du gör helt rätt :)

2009-11-22 @ 01:11:24
Postat av: Ida

Håller med dig till punkt och pricka!

2009-11-22 @ 02:15:57
Postat av: amarosa

haller med for en gangs skull..

2009-11-22 @ 04:48:33
URL: http://amarosa.blogg.se/
Postat av: Nina Josefin L

Jag håller med dig till hundra procent. Här i australien klagar dom på att de har världens högsta antal av barn med allergier av olika slag. Det SKULLE kunna ha att göra med att de alltid använder sig av antibaccteriell tvål, tvättar händerna konstant och håller på med massa olika desinfection sprayer hela tiden. Barn mår bra av lite bakterier annars får dom ju en chock sen. Har du fått din lilla bebis än?

2009-11-22 @ 05:59:43
URL: http://ninajosefinl.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tror och tycker att du har helt rätt Stina! Vi skaffade hund för drygt tre år sedan, och ett halvår efter det fick jag en lillebror. Min pappa är pälsdjursallergiker, men hundar är inte lika farliga som t.ex katter är för honom. Men det jg skulle säga va att från dag ett i min lillebrors liv har han levt med hund. Han har absolut ingen som helst hundrädsla, som jag själv hade när jag var liten. Han kastar sig på, gosar, ligger i samma korg och pussar på våran vovve. Och han visar inga tecken på allergi. Ville bara säga det, att det du säger är helt rätt. Djur främjr barns egenskaper, det finns absolut inga nackdelar med att leva med djur från en väldigt tidig ålder. Kram

2009-11-22 @ 07:55:50
Postat av: Tina

Helt rätt, kliniskt rena miljöer gör en känsliga. Jag är alleriker men har ALLTID haft djur runt mig jag tror det hade vara mycket värre annars. Jag tror man blir härdad och därför blir man inte sjuk lika fort. Samma med mat lite skit i maten gör att man inte blir sjuk, jag har aldrig blivit sjuk av mat min pedaniska kompisar blir sjuk jätte lätt :) Hoppas allt gpr bra med bebben ;D

2009-11-22 @ 08:45:54
URL: http://tinasilver.blogg.se/
Postat av: sandra

Grejen är den att om barn får växa upp med djur och vara nära dom så miskar risken för allergier. det är dom banen som oftast inte umgås med djur hela tiden som blir allergiska. Så det är bara bra att gullvovvarna är kvar och är hos ditt barn =)

2009-11-22 @ 10:17:09
Postat av:

Men ex. ligger hon och sover med dom så har hon ju de i ansiktet.. De e därför ja är allergisk på hundar och katter och vi fick göra oss av med våra 3 hundar och 2 katter.. Skulle du vilja göra dig av med Bianca och Charlie?... Självklart gör du som du vill.. Men tänk lite me huvudet.!

2009-11-22 @ 10:25:39
Postat av: Caroline - Mamma till Freija & Loke.

Jag håller med dig, fullt ut i de du skriver och då har jag inte ens några djur. Jo en guldfisk ;P

2009-11-22 @ 10:28:15
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: Caroline - Mamma till Freija & Loke.

Förresten Stina, angående vikten. Jag har precis samma problem som du. Gick ner alla min kilon från bägge graviditeterna på engång. Jag har kontaktat en dietist för råd och hjälp men de verkar inte leda någonstans. Hon bara nonchalerar mig. Du kan ju kika i min blogg om du vill i kategorin "Kampen FÖR kilona" : ) Kram

2009-11-22 @ 10:30:41
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: Linda

Håller med dig! Lyssna inte på vad andra säger, du verkar själv ha en väldigt sund inställning till det mesta :)

2009-11-22 @ 10:35:21
Postat av: M.

Min sambos familj har alltid haft hästar, hundar, kaniner osv. Då sambon var liten vart han allergisk, men hans mamma vägrade ge upp hästarna och allt vad det innebär och det tog inte länge förrän han växte ifrån sin allergi!

2009-11-22 @ 10:42:24
URL: http://emanuelsmamma.blogg.se/
Postat av: jos

skönt med en mamma med sund inställning!

2009-11-22 @ 10:44:11
Postat av: Alice

Jag har hört att om man låter barn leva med pälsdjur från tidig ålder motverkar man risken (chansen?) att de får allergi.

2009-11-22 @ 10:47:00
Postat av: Micaela

Jag håller helt med dej! :)

2009-11-22 @ 10:51:43
URL: http://mulari.blogg.se/
Postat av: Natalie

Folk ska jämt överdriva. Mamma brukar alltid säga såhär: Alla våra klasskamrater har alltid haft en massa allergier, dem har 100000 olika sorters glasögon m.m. Men VI - jag och mina 2 systrar - vi har inte en enda allergi, inga hörselfel och inga glasögon och då rökte min mamma genom alla sina 3 graviditeter (det är inget jag förespråkar och jag skulle själv aldrig göra det), men vi har haft både katter och hundar hemma hos oss genom hela uppväxten från den dag vi föddes och vi har inga allergier idag (inte ens någon matallergi). Jag tror att det är bättre att vänja lilla Mayia vid djur på en gång - då blir hon härdad och slipper kanske allergier. :-)

2009-11-22 @ 10:57:49
URL: http://sternhagnatalie.blogg.se/
Postat av: BloggerGirl

Så söt <3

2009-11-22 @ 11:08:21
URL: http://tomushka.blogspot.com/
Postat av: maria

Man överdriver så mycket! Lite skit rensar magen, eller hur? Jag gick själv på utedagis när jag var liten, alltså jag var ute HELA tiden, verkligen hela tiden från fyra års ålder och min lillasyster sedan ett års ålder och inte har det händ oss nått, och då kan jag garantera att min lillasyster tyckte om att stoppa saker i munnen, allt från sniglar till till barr och löv.

2009-11-22 @ 11:39:28
Postat av: Tove

Såg att någon redan skrivit det men jag skriver det igen: jag har läst på flera ställen att barn som växer upp i en familj med pälsdjur har mycket mindre chans att få allergier av olika slag. Jag är ett exempel på det, jag växte upp med katter omkring mig, vi har alltid haft en eller flera katter och vet du? jag är inte allergisk mot någonting! :) så stå på dig! Många kramar

2009-11-22 @ 11:42:54
URL: http://tovae.blogg.se/
Postat av: Therese Wester

Bra skrivet Stina, håller helt med dig! Jag önskar alla barn att få växa upp med djur då jag tror att det ger barn både kärlek, tygghet och empati. Jag har läst nån stans att leverne med djur minskar risken för allergi, men jag kan inte säga säkert. Barn kommer under hela sin uppväxt att få i sig en del "skit", hur ska de annars kunna leka och ha roligt?
Kram

2009-11-22 @ 11:50:18
URL: http://atlas.blogg.se/
Postat av: Emma

håller med dig, och gud vad vacker du är :)

2009-11-22 @ 11:56:20
Postat av:

Helt rätt!
Lite skit skadar aldrig...
Tänk bara på hur många människor i Sverige har allergi...jämfört med andra länder, särskilt U-länder... och varför? jo, för att föräldrarna här i Sverige är så himla kliniska hela tiden. utsätts barn för djur och lite skit då och då så blir de typ resistenta.
hehe

Lycka till med Bebisen!
Kram

2009-11-22 @ 11:58:12
Postat av: wictoria

jag håller med dig!!!!

2009-11-22 @ 12:00:58
Postat av: Frida

Stina, jag blir så lycklig när jag läser din blogg. Din kärlek till lilla Mayia lyser igenom texterna, och din blogg har blivit djupare! Något jag verkligen uppskattar i denna ytliga värld! :)
Keep going!

2009-11-22 @ 12:20:38
Postat av: Emma

Håller helt och hållet med att barn bör utsättas för lite skit i mellan åt för att få ett bättre immunförsvar och klara sig bättre. För jag tror att vi har mycket allergier för att det är för rent. Samtidigt så är det tyvärr många som får allergier ändå trots att man äter och pillar på diverse skit. Däremot när det kommer till djur så är jag inte lika säker längre. Vet många som utvecklat olika svårt astma pga. husdjur. Vet även många som fått allergier av det både som små och i äldre dar. Så av någon anledning så verkar vissa vara mer känslig än andra mot just päls och då finns det inte mycket att göra. Ju mer man utsätts för det desto svårare allergi. Så mot just djur skulle jag vara lite mer försiktig. Hoppas självklart att ni får fortsätta vara friska så att ni kan ha kvar era söta hundar.

2009-11-22 @ 12:24:00
Postat av: Lino

Herregud, vi är tre barn; uppväxta i skog och mark, smuts i hörnen, husdjur (fåglar, katt och två hundar) och ingen av oss är förkylda särskilt ofta, har aldrig varit. Släktingar som har barn, de har kliniskt rent. Är väldigt "Ajabaja, duscha tre gånger om dagen, tvätta händerna 24/7 o jadda jadda jadda"- deras barn har båda astma och är förkylda var och varannan dag.

Att ha smuts i hörnen och tillåta barn att utforska världen på ett sunt sätt (om det är att käka bark eller klappa hundar) så är det en viktig del i immunförsvarets utveckling.

...anser jag.

2009-11-22 @ 12:27:44
Postat av: foxen

Jag tycker det är bra att du låter ditt barn vara tillsammans med dina hundar. Jag själv är otroligt allergisk mot allt för mycket och jag tror att det är för att jag inte har spenderat mycket tid eller levt nära djur :)

2009-11-22 @ 12:32:40
URL: http://wallstroom.blogspot.com/
Postat av: astrid

Du har helrätt! Lite skit skadar inte och man blir inte allergisk av att leva med djur från tidig ålder.
Har praktiskt taget sovit med en katt i ansiktet sedan spädbarnsåldern och har inte så mycket som en pust av pälsdjursallergi, och ändå är jag astmatiker!
Det är både betryggande och lärorik att ha djur som barn. Jag har kusiner som är livrädda för katter bara för att de aldrig haft djur och för att deras mamma är hispig och håller dem borta från "allt farligt". De är tonåringar nu, men fortfarande rädda.
Hur jobbigt saker och ting än varit genom åren så har alltid djuren funnits där som lurviga tröstande vänner.
Haha oj jag blev visst väldigt engagerad här. Men du har i alla fall rätt, skit i folk som tjötar om ditten och datten. Du sköter ditt barn på ditt sätt, och än så länge verkar du göra det exemplariskt.

2009-11-22 @ 12:35:03
URL: http://obst.blogg.se/
Postat av: Elin

Har själv fruktansvärda allergier mot just pälsdjur och det är verkligen inget roligt! Har haft turen att få komma med i en grupp på fem personer från hela länet som får göra en så kallad "allergi-vaccination", som gör att man blir mycket mycket bättre i sin allergi än man var innan man började med vaccinationen. Till alla allergiker där ute; det finns hjälp att få! :)

2009-11-22 @ 12:37:33
URL: http://modebypalmqvist.blogg.se/
Postat av: elle kari

man undviker allergier bäst genom att amma länge! min mamma fick reda på det under sina mammamöten eller vad det nu heter, jag fick amma länge, lika så min syster, och ingen av oss har någon allergi:) det är också sant det du säger om man inte ska växa upp kliniskt rent, min pappa växte upp på en bondgård och inte heller han har allergier!

2009-11-22 @ 12:43:24
URL: http://fashionoodles.devote.se
Postat av: j

fan va bra av dig!! (ursäkta språket) är så trött på folk som tror att de kan skydda sina barn mot allt genom att inte låta dem göra "något".

2009-11-22 @ 12:44:09
URL: http://tryme.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Riktigt snygg header, och jag älskar din blogg!
Den är personlig och inte som alla andras.
Fruktansvärt bra! :-)

2009-11-22 @ 12:46:39
URL: http://iceconic.blogg.se/
Postat av: Carina

Du Stina Lee, har du inte fler barntips på hyllan förresten, jag skrattade gott åt tipsen om bärsele etc. Inget ont i det, kanonbra tips men du lät väldigt erfaren med tanke på att du har ETT BARN!!!

2009-11-22 @ 12:49:12
Postat av: Jessica W

Vilken fin bild! Du strålar verkligen Stina :D

2009-11-22 @ 12:54:11
URL: http://styleandtrend.blogg.se/
Postat av: Sanna

Helt förbannat, jävla, RÄTT Stina!
Vem är andra att dömma en annan förälder? Jag är HELT övertygad om att DU och B gör ALLT som står i er makt för att skydda just er lilla tjej mot allt världens ont.

Belive in your self and your way.
/SANNA

2009-11-22 @ 13:06:00
Postat av: saga

jag är uppväxt med hundar sedan spädbarnsåldern och inte har jag blivit allergisk. Ett liv utan djur är för mej helt otänkbart.

Pinsamt med inskränkta moralpredikande bacillfobiker som inte insett att djur är väldigt bra för utvecklingen av ett barns empati och dessutom skänker djuren värme och trygghet.

2009-11-22 @ 13:17:41
Postat av: Marianne

stina du gör bara rätt i att lära henne va med djur.vi har alltid haft djur, när jag föddes hade vi 5 hundar o några katter. senare skaffade vi även häst. släktingarna hade kossor, grisar och höns o jag fick fritt leka med dom.det var väldigt roligt när man var liten (tyvker nog fortvarande det). jag har aldrig varit allergisk mot några djur o jag tror att det har o göra med att jag blev van från början.likadant med min bror.vi har även varit med pappa sen vi kunde gå när han skulle fiska.våra kusiner däremot har allergi mot allt nästan.tack för att min moster var rädd för bakterier o att barnen skulle få astma så fick dom inte skaffa några djur när dom var små.ja nu har dom allergier o astma båda.vet att båda vill ha hund men nu går det ju inte.så lyssna inte på denna hysteri om hur man kan låta djur vara nära barnet!tycker det är så otroligt fel när folk skaffat husdjur o senare hittar man annonser på blocket: "vi ska få barn så vi kan tyvärr inte ha kvar våran hund"...hmm va är fel med alla människor som gör så?

2009-11-22 @ 13:24:02
Postat av: TESCHO - Webbdesign och mycket mer

Självklart är det så - det är bara logiskt. Man kan även titta på hur det såg ut förr (adeln - allergiska; sämre immunförsvar & bönderna - friska & krya). Om du får hem tidningen Hundsport så stod det om det i det senaste numret tror jag :)

2009-11-22 @ 13:30:46
URL: http://tescho.se
Postat av: karna

Bra skrivit, sån jävla klinisk nojja just nu. Maah.
Jag växte upp med alla möjliga djur runt om mig, och varken jag eller min bror har någon allergi.,
U go Stina :D

2009-11-22 @ 13:39:28
URL: http://anrak.blogg.se/
Postat av:

frågestund snart?

2009-11-22 @ 13:51:50
Postat av: Carro

jag instämmer helt!!

2009-11-22 @ 14:12:30
URL: http://caaroolinaa.blogg.se/
Postat av: Elina

Naaw, vilken söt katt :)

2009-11-22 @ 14:18:28
URL: http://eliiinas.blogg.se/
Postat av: Emma

hur har du fixat de snygga lockarna i ditt hår? :D

2009-11-22 @ 14:41:48
Postat av: Matilda

Precis sådär tänker jag också och jag är helt övertygad om att det stämmer. Hur ska man kunna bygga upp ett immunförsvar mot något som man aldrig utsätt för liksom?

2009-11-22 @ 15:01:08
URL: http://knightofcydonia.blogg.se/
Postat av: ida

Människor mår bra av att ha djur i sin närhet! =) Barn som vuxna! På många ålderdomshem har dom hundar som "behandling".... eller inte behandlig, men det kommer hundar till dom äldre ågra dagar i veckan o de flesta lyser upp, ser lyckliga ut och njuter av djurens närhet!

Lite skit rensar magen.... helt klart!

2009-11-22 @ 15:24:57
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com
Postat av: carro

ja håll me, jag har växt upp med djur, och har haft hundar hela mitt liv, så jag tror verkligen att de kan stämma!

2009-11-22 @ 15:38:46
Postat av: Emelie

Jag har hört att familjer som har husdjur får ett bättre imunförsvar...

2009-11-22 @ 15:42:41
URL: http://nolllan.blogg.se/
Postat av: j o s e f i n e

Håller helt och hållet med dig och tycker det var bra skrivet :)

2009-11-22 @ 15:53:39
URL: http://joseflne.blogg.se/
Postat av: ann

jag har växt upp med pälsdjur, och har ingen somhelst allergi trots att alla ALLA på pappas sida är pälsallergiker
så läkaren sa faktiskt att då jag fått växa upp med pälsdjur så har mitt immunförsvar stärkts osv
så jag tycker du gör alldeles rätt stina

2009-11-22 @ 15:59:56
Postat av: Frida Stigevik

jag har läst att det gör inget om man som barn växer upp bland djur, men som BEBIS ska man inte vara runt djur. när jag föddes hade vi hund och jag var allergisk mot ALLA pälsdjur, tom mot fjädrar - dödsallergisk. alla allergier har dock försvunnit nu med åldern, förutom min kattallergi tyvärr! :/
men har iaf läst att som bebis blir risken större för allergi om man är bland djur.

2009-11-22 @ 16:00:12
URL: http://treets.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Söt bild!

http://colourblue.blogg.se

2009-11-22 @ 16:03:06
URL: http://colourblue.blogg.se/
Postat av: malou

HEJ!
JAG HÅLLER MED DIG 100 % . JAG ÄR LEG.SJUKSKÖTERSKA OCH HAR LÄST LITE OM DETTA... JU MER FÖRSIKTIG MAN ÄR DESTO VÄRRE ÄR DET FÖR BARNET... NUFÖRTIDEN ÄR MAN SÅ HIMLA NOGA MED RENGÖRINGEN OCH ATT ALLA "BACILLER" SKALL NOGA TVÄTTAS BORT ETC.. OCH DETTA HAR LETT TILL ATT BARNEN UTVECKLAR MER ALLERGIER... DET SÄGS VARA "NYTTIGT" ELLER "BRA" FÖR IMMUNFÖRSVARET ATT BARN KOMMER I KONTAKT MED VISSA TYPER AV BAKTERIER FÖR DET STÄRKER DERAS IMMUNFÖRSVAR... T.EX. NÄR BARN LEKER I SANDLÅDOR OCH TAR PÅ JORD OSV. KLART ATT MAN TYCKER ATT MAN SKALL TVÄTTA HÄNDERNA Å SÅ DÄR OCH DET SKULLE JAG MED GJORT, MEN DET SÄGS ATT DET INTE SKALL VARA NÅGON FARA MED LITE BAKTERIER EMMELLANÅT DÅ DET STÄRKER IMMUNFÖRSVARET... FINNS MYCKET ARTIKLAR ATT LÄSA OM MAN T.EX. GOOGLAR PÅ DET....

UNDERBAR BLOGG!!!!
KOLLA GÄRNA IN MIN PÅ:

http://maloustyle.blogg.se

KRAM

2009-11-22 @ 16:35:40
URL: http://maloustyle.blogg.se/
Postat av:

älskar du dina djur mer än mayia? :o menar verkligen inget illa men du skriver mer om dem (vovvsingarna) att dom är dina ögonstenar osv osv..

2009-11-22 @ 17:00:55
Postat av: Hanna

Jag håller med dig om det du skriver.
Det är ju samma sak som när barnen börjar på tex dagis så blir dom ofta sjuka och under den tiden bygger dom upp ett imunförsvar mot alla möjligt bakterie osv och det borde ju gälla djuren med tycker jag.

2009-11-22 @ 17:03:21
URL: http://redsam.blogg.se/
Postat av: baraellizz

gillar din blogg ! :)

2009-11-22 @ 17:03:55
URL: http://baraellizz.blogg.se/
Postat av: hanna

Min katt betyder alt :P

2009-11-22 @ 17:04:07
URL: http://hannahogstroms.blogg.se/
Postat av: Camilla

kan itne säga annat än att jag håller med fullständigt

2009-11-22 @ 17:06:24
URL: http://camillalindaus.blogg.se/
Postat av: Josefine - frågestund på bloggen

Neej, vad söt katt!
Har själv en katt hemma som ska få kattungar snart
Tror det blir vita långhåriga katter :)

2009-11-22 @ 17:12:31
URL: http://jossanfsson.blogg.se/
Postat av: Tess

jag har levt med pälsdjur sen jag var nyfödd. och inte är jag allergisk nu :) har fortfarande mina underbara katter! :)

2009-11-22 @ 17:31:55
Postat av: Isabella

Håller helt med! Lite skit rensar magen ;) Sööt kisse =)

2009-11-22 @ 17:37:02
URL: http://isav.blogg.se/
Postat av: marina

folk är så otroligt snabba på att leka minipoliser och tycka och tänka väldigt mycket utan någon egentlig fakta att gå på.
Jag tror att djur har en positiv inverkan på barn. Det kanske inte är vetenskapligt bevisat men jag tror på att det finns en länk mellan husdjur och människor. Det blir familjemedlemmar och djuren bryr sig lika mycket om dig som du om dom.

Det finns även djur som hjälper svårt sjuka människor och det är bevisat att deras insats gör skillnad.
Så döm inte ut husdjur och påstå att dom är smutsiga och farliga. För så är inte alltid fallet.

Jag tror att deras kontakt gör en bra och stor skillnad. Det kallas kärlek det med.

2009-11-22 @ 17:43:02
URL: http://jiellow.blogg.se/
Postat av: paulina

håller med dej helt och hållet!!

2009-11-22 @ 17:54:35
Postat av: Marika

Det är sant! att leva helt kliniskt utan damm eller smuts gör att ens barn blir mer sjuk vid äldre ålder. Min kusin har pga av detta blivit jättejuk mot de mesta bara för hennes mamma inte ville att hon skulle pilla på det ena och sen kliniskt städa huset och dom hade katt. Hon har själv sagt detta.. klart man ska ha lite smuts och låta barnen göra något. Vi blir immuna och tar inte emot massa bakterier i senare skede.
Det är så sant de du säger!:-)

2009-11-22 @ 18:16:07
URL: http://missychick.blogg.se/
Postat av: rebecka

Du är så himla förnuftig! :D

2009-11-22 @ 18:18:45
URL: http://bexflex.blogg.se/
Postat av: Hanna

Håller med. Hur ska immunförsvaret kunna fungera om det aldrig blir utsatt för skit.

2009-11-22 @ 18:19:21
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: janet jackson

KAN DU INTE TA KORT PÅ DITT BARN SÅ MAN FÅR SE DET NÅGON GÅNG<3<3

2009-11-22 @ 18:22:28
Postat av:

håller med dig! ;) du va så himla söt på den där bilden och kissen :)

hoppas allt är bra med er i malmö! :D

2009-11-22 @ 18:25:33
Postat av: Emmeli

Bara jag som ska se 16 and pregnant ikväll ? :)

2009-11-22 @ 18:35:35
URL: http://lovejunkiie.blogg.se/
Postat av: Ewezi

Vilken söt kisse ^^

2009-11-22 @ 18:37:52
URL: http://ewezi.blogg.se/
Postat av: Gabbies

Jag är uppväxt med djur och har inga allergier mot pälsdjur. Jag tror dock att skyddar man barn mot allt hela tiden så löper dom större risk att bli allergiska elelr sjuka.

2009-11-22 @ 19:09:52
URL: http://gabbiesk.blogg.se/
Postat av: Maria

Håller med! Barn blir inte lättare allergiska för att de umgås med djur.
Jag jobbar inom äldrevården och det mycket sällan någon av det gamla är allergiska mot något, utan det är personalen! Vad beror det på då?
Kanske för att allt nuförtiden ska vara kliniskt rent.

2009-11-22 @ 19:15:48
Postat av: Sabina

När jag föddes drygt 6 veckor EFTER beräknat datum, så höll mamma det "kliniskt" rent omkring mig just för att hon var orolig. När jag fyllde två år så hade jag svår allergi och astma, och ett försvagat immunförsvar. 15 år senare måste jag fortfarande gå på kontroller minst 3 ggr om året och efter en lång rad av lunginflammationer, så är mina lungor ärrade. Så jag tycker helt klart att barn ska få smutsa ner sig och vara omkring djur mm. Det önskar iaf alla i min familj att jag hade fått. Sköt om dig! :)

2009-11-22 @ 19:21:33
Postat av: Ellinor

Jag är helt övertygad om att du har rätt! Jag växte upp på landet med alla tänkbara djur och har inga allergier alls. Nu har ju nästan alla barn någon form av allergi, så var det ju inte förr. Jag är övertygad om att det har med att göra att de växt upp "för rent"!

2009-11-22 @ 19:30:22
URL: http://ellisbellis.blogg.se/
Postat av: Johanna

Du har så rätt :) och det finns ju faktiskt människor som övervunnit exempelvis sina pälsdjursallergier genom att umgås med djur, se där.

2009-11-22 @ 19:54:52
URL: http://jlunde.blogg.se/
Postat av: Elin

DU ÄR BÄST! lätt den bästa och mest tankvärda bloggerskan här finns nu. keep up the good work tjejen!

2009-11-22 @ 19:56:34
Postat av: maria

hej ville bara säga att när jag fick min dotter så hade vi 2 stora päls hundar och 2 stora päls katter och på bvc sa dom till mig att det va bra att lillan va runt djur för det hjälper deras imunförsvar att bygga upp ett skydd mot allergier så jag tycker inte du skall bryr dig så mycket om vad folk säger så länge dom är snällar och inte sätter sig och mossar henne hehehe :P

2009-11-22 @ 20:06:49
URL: http://mammamariasunderbaraliv.blogg.se/
Postat av: L I L I J A

Kan säkert stämma!
Jag har vuxit upp på landet (= massa skit & djur) & är bara allergisk mot nötter ^_^

2009-11-22 @ 20:31:39
URL: http://lilija.com
Postat av: Katrin

Så fin blogg du har! :)

2009-11-22 @ 20:52:39
URL: http://kakatrin.blogg.se/
Postat av: Frida

Vafan råkade skicka ett tomt, haha! Tänkte bara säga att jag tycker det är så himla trevligt att du uppdaterar då och då :) Blir jätteglad varje gång jag klickar mig in här och ser ett nytt inlägg från min favorit! Hoppas allt är bra med hela familjen, kram från mig!

2009-11-22 @ 20:55:36
URL: http://frettle.blogg.se/
Postat av: Maja

jag håller med. men du kanske inte skall låta hundarna ligga och håra av sig precis där din dotter skall ligga, det kan ju bli lite mycket för den lilla! Smartast är nog att hundarna inte hela tiden är där din dotter skall sova, om du förstår.

2009-11-22 @ 20:59:51
Postat av: Läs Mig Nu

Jag har läst att det faktiskt är så att allergirisken minakar om man växer upp med djur. Eller i alla fall inte har det kliniskt rent. Jag kan inte heller komma på nu vart jag hittade artikeln om det.

Jag tror att djur enbart är positivt för barn!! å det är klart vovvarna ska låna lite ibland =)

2009-11-22 @ 21:32:36
URL: http://lasmignu.blogg.se/
Postat av: lina

nej vilken söt kattunge:]!

2009-11-22 @ 21:46:35
URL: http://thecaregang.blogg.se/
Postat av: Roxanna - kamp efter cancern

Det där är så sant som det är sagt stina.

2009-11-22 @ 23:05:43
URL: http://sannassanna.blogg.se/
Postat av:

Friska och kloka tankar!

2009-11-22 @ 23:29:01
Postat av: Frida

Jag har faktiskt hört att de barn som växer upp på landet, och med djur, har bättre immunförsvar än vad de barn som växte upp i stan har. Jag tror ärligt talat att jord är mycket mer renare - och hälsosammare - än vad avgaserna i stan är! Dessutom, som jag har hört, måste man ha en liten del av den bakterien som orsakar själva "sjukdomen" för att motverka den. Därför har de barn som leker ute i naturen, är med djur och upptäcker massa saker, bättre immunförsvar.

Nu är jag väl inte världens bästa på att förklara, men men... hoppas du förstår vad jag menar! :D

2009-11-23 @ 01:21:05
URL: http://fridoula.devote.se
Postat av: SHANNA

Vilken söt kattunge!

2009-11-23 @ 04:25:13
URL: http://shannita.blogg.se/
Postat av: Kitsune

Gud jag blir så sur på sånna människor som tror sig veta massa -.- Jäkla besserwissers. Får man inte en bild i huvudet av typ meredith blake från föräldrafällan? Eller typ ngt liknande. Jag har haft hundar och katter sen jag föddes, och jag har aldrig varit allergisk mot något. Men när jag var runt tio fick jag typ fobi mot baciller och började duscha typ sju ggr om dagen och kunde nite ta i handtag och sånt, och efter det har jag typ varit sjuk hela tiden. Jag förstörde mitt immunförsvar och måste börja bygga upp det igen. Är inte jag ett levande bevis på att det inte är bra att vara för ren?

2009-11-23 @ 06:42:23
URL: http://aekitsune.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej!
Tänkte bara dela med mig av min historia. Jag var allergisk mot pälsdjur då jag var liten. Trots det skaffade familjen en hund. I början kände jag av djuret med snuva,hosta och så, men efter en tid försvann den.
Jag anser starkt att det är bara bra att "utsätta" barn för pälsdjur etc. eftersom det bara stärker immunförsvaret. Skulle vi inte ha skaffat hund, så skulle jag säkert ännu i denna dag vara allergisk.

2009-11-23 @ 08:31:10
Postat av: sarah

äsch, min pojkvän har haft hundar och katter sen han föddes och jag katter och vi är inte allergiska! :)

2009-11-23 @ 08:58:33
Postat av: Maria

Håller med dig till tusen! ( Förstår iofs inte varför folk ska bry sig från första början och påpeka sådant dock)
När jag praktiserade på ett hunddagis för något år sedan så berättade en av "fröknarna" att hennes dotter hade tagit sin eftermiddagslur tillsammans med deras cocker spaniel ( i en säng) och hon fick tydligen sin första ordentliga förkylning först när hon var 7 år gammal! Så nog kan lite skit stödja imunförsvaret!

2009-11-23 @ 09:02:40
Postat av: Elinor

Bra Stina:D Håller med dig, jag har faktiskt hört, vet dock inte om det är sant men jag tycker att det låter troligt, att det är bra att vara runt djur när man är liten eftersom det är DÅ man har mindre risk att bli allergisk! Hoppas det går bra med dig och din familj! :D Ha det så bra kramar

2009-11-23 @ 09:06:32
Postat av: Linda

Har du skaffat katt? :)

2009-11-23 @ 09:26:12
URL: http://spjatte.blogg.se/
Postat av: V

Får vi någonsin se bild på lilla Maiya?

2009-11-23 @ 09:38:22
URL: http://vesne.blogg.se/
Postat av: Sara

Det låter väldigt vettigt det du säger. Kroppen behöver nog vänja sig och bygga upp ett immunförsvar på egen hand:)

2009-11-23 @ 10:08:24
URL: http://rekvik.blogg.se/
Postat av: Madde

Barn SKA få vara med och umgås med djur. Då lär dom sig att respektera djuren i framtiden. Helt rätt.
Djur och barn är det bästa som finns. :)

Mvh Madde

2009-11-23 @ 10:32:02
Postat av: MGP

Hej Stina!!
Oj. VIlken grej... ska hundarna få va bland ungens grejer?!?!?!
SJÄLVKLART!
Det har gjorts flera studier i ämnet... bland annat en här PÅ VARASLÄTTA´ där det helt tydligt visat sig att barn som har kontakt med djur i mindre utsträckning är allergiska!!!
Visst kan man bli allergisk ändå men men... herregud... folk ä´ente´kloka!!!!

Jag blir så full i skratt när man läser en del inlägg på andra ställen och baara förundras över hur korkade en del är.

Det är härligt att höra att Maiya har en sund mamma med en sund syn på saker och ting.
Kram!!!

2009-11-23 @ 11:15:54
Postat av: Alexandra i Australien :)

Du är så himla vacker Stina! :) Det kommer din dotter också bli- vacker på både insidan och utsidan :)

Jag håller verkligen med dig i inlägget. Barn mår bra av att växa upp med djur. Dom lär sig förståelse och respekt. :)

"Lite skit rensar magen" som min mamma alltid sa när jag var liten ;D

Många kramar från Sydney

2009-11-23 @ 11:19:26
URL: http://www.kakhusets.se
Postat av:

Tänk de barn som växer upp på en bondgård då?! där om någonstans är det ju fullt med hår och skit, men jag har inte hört någon bonde som är allergisk iaf.

2009-11-23 @ 11:22:30
Postat av: Madde K

Ja, det finns ju en hel del studier som styrker detta du säger, det är inte direkt något som obevisat. Jag tycker att det är helt rätt att låta din dotter komma i kontakt med olika djur och växa upp som ett barn som vill leka och utforska. Ett barn är ju ingen porslinsdocka som måste lindas in i bomull och silke...

2009-11-23 @ 11:25:17
URL: http://pixiebob.blogg.se/
Postat av: n

aaw va söt
önskar jag kunde ha djur jag också, sambon allergisk =(

2009-11-23 @ 12:28:10
URL: http://ninnzanlee.blogg.se/
Postat av: anglalik

Alldeles riktigt! Vad ska annars immunförsvaret ha att jobba med..

2009-11-23 @ 12:58:50
URL: http://anglalik.webblogg.se/
Postat av:

Stina, det skulle vara så himla roligt att få se en bild på din lilla tjej :) Kan tänka mig att hon är supersöt och växer så det knakar. Stor kram!

2009-11-23 @ 13:08:59
Postat av: hanna

Det finns ju en kille som uppfann en filt som var behandlad med olika allergen; hund, katt, häst, pollen osv i små doser. Han sa att om man ger filten till barnet under de första timmarna så förhindrar det att barnet får allergi mot det. Hans egna barn fick filten och de är inte allergiska. Vet dock inte ifall det blev någonting med det, men det visar ju att det ligger något i det du säger :)

2009-11-23 @ 14:22:27
Postat av: Therez

Det låter mycket sunt Stina! Jag själv är uppvuxen på en "bondgård" med både hästar, kossor, grisar, katter och höns. Varken jag eller min syskon har inga alls sorts allergier medan jag vet vänner som knappt fått smutsat ned sig har många bekymmer. Nu behöver detta ju inte vara fallet för andra, vissa saker är ju trots allt ärftligt.

Håller på att läsa mikrobiologi/immunologi nu och det är riktigt intressant.

2009-11-23 @ 14:55:26
URL: http://www.therez.se
Postat av: Sophie

Söt bild!

2009-11-23 @ 16:09:46
URL: http://lifeassophie.blogg.se/
Postat av: Matilda

Du har så rätt så!

2009-11-23 @ 16:15:27
URL: http://matildaferenczi.blogg.se/
Postat av: Klara Thögersen

Hej söta Stina! Jag tror på din teori, barn mår bra av lite skit, men luften runt om ska vara bra.

För jag allergisk mot halva världen ( hundar, fyra sorters träd, fyra sorters gräs, laktos intolerant, vetemjöls allergiker,dofter och korsallergisk emot frukt och grönsaker och har utslag på min andning etz. Just andnings grejen är rätt ny för mig och läkarna säger att det kan bero på hur luften är hemma, så det gäller att hålla borta damm och sånna saker. Sen allergierna hänger inte på att varken mina föräldrar är allergiska, för det är ingen av dom och knappt någon i släkten. Men mina två syskon är båda allergiker, den ena emot ägg,katt,häst, mjölkprotein och nötter och så blev det efter sprutan man ger sitt barn runt ett år. Så tänk över ifall ni ska ge sprutan till eran lilla dotter? För det är för den som han fick en allergiskada, han är nu fem år och vet precis vad han får inte får och får äta. Vissa saker har blivit lite bättre, nu kan han i alla fall gå in ett bageri utan att reagera på ägget som kan ha kommit ut i luften av en bulle (luftburen allergi). Sen den andra brodern är gräs och gran allergiker så han är "the lucky gay" som bara har två saker att hålla koll på haha.

Jag växte upp med katter och hade dom till att jag var 18 år men blev ändå såhär när jag var 8 år och är idag 21 och inte fören för två veckor sedan fick jag godkänt om sprutbehandling under en fyra års period i hopp om att allting kan bli lite lättare att hantera. Så på onsdag är det dags för första sprutan, önska mig lycka till :D Men det var en himla kamp att få chansen till sprutorna så håll eran dotter allergifri ifall det går!

Som sagt, håll damm och andra konstigheter borta men inte överdrivet. Det finns även en filt som jag just hört talas om och det är en filt som en farbror kommit på. Den här farbrorn blev allergisk emot olika saker vad jag förstod och då kom han på det här med att barn ska vänja sig med olika ämnen, så han la en vanlig filt inne i sitt stall ihop med hästar, i gräs, med katter etz och den här filten kan man då köpa och vira in sitt barn i de första månaderna så då barnet får ett immun för allt detta i framtiden. SÅ HIMLA SMART, en sån ska jag köpa till mina framtida barn så dom slipper det jag har idag och allt det jag har genomlidit.

Så om dina hundar ligger i eller är bland eran dotters saker gör henne nog inget annat än gott. Det är bra att du ammar också, det gjorde inte min mamma och det är ett ämne i mjölken som gör att man i framtiden tål mjölk. sägs det:)

En massa fakta och jag hoppas att du orkade du igenom alltihop:)

V.h & Kram Klara

2009-11-23 @ 16:21:17
URL: http://emporio.blogg.se/
Postat av: hanna

mer djur åt folket!

jag växte upp med två hundar mina första tre/fyra år, jag är inte allergisk mot hundar idag, dock katter!
min lillasyster växte upp utan djur och är allergisk!

Jag tycker absolut att hundarna ska få vara med bland maiyas saker, de är nyttigt för både hundarna och din lilla skatt :)

2009-11-23 @ 16:44:55
Postat av: Josefin

Jättesmart skrivet till oss som är allergiska. Jag har också vuxit upp i ett "normalt" hem och haft husdjur. Men i vuxen ålder har jag fått svår astma och allergi. Befinner jag mig i ett hem där ett djur är så måste jag in på akuten, även fast att jag tar mediciner. Jag är alltså dödligt allergisk mot djur. Men ändå vuxit upp i ett normalt hem, mina syskon är också allergiska.

Så det där håller inte. Sprid okunskap bland folket. Det är nog jobbigt att förklara redan idag utan att massa puckon (i kommentarerna) menar att om man umgås med djur blir man mindre allergisk.

Jag kommer inte låta mina barn vara bland djur, dels för min egen skull och dels för barnets skull. Tänker inte vara så ego att jag sätter mina barns hälsa i sista hand.

Det är lätt för folk att skriva om allergier då man inte lider av dem/eller har så jobbigt med det.

Jag kan inte åka buss, jag kan inte vara i folksamlingar och jag kan inte låta folk med djur häsla på. Men fortsätt sprid okunskap ni.

Jag tycker ärligt synd om barn som har djur omkring sig, helst bebisar. De har inte bett om att andas in alla äckliga partiklar och hår.

2009-11-23 @ 17:15:15
Postat av: Anna

Håller helt med! Tror helt på teorin om att helt kliniskt rent skapar allergier då vi inte har någon chans att vänja kroppen. Vi har alltid haft djur och ingen är allergisk. Vänner däremot som aldrig kommit i kontakt med djur ens visar sig vara allergiska. Fortsätt låta M träffa djur så länge hon inte mår dåligt av det!

2009-11-23 @ 17:29:13
URL: http://anskopansko.blogspot.com
Postat av: Emma

Tror faktiskt du har rätt! Har växt upp utan djur och vóila - jag är superduper allergisk mot pälsdjur!

2009-11-23 @ 18:26:59
Postat av: Maja

Nej du Stina... nu blev jag litta små sur.. varför varför varför måste folk ens kommentera det gulliga fotot på hundarna med negativ kretik?

Jag har då alltdi fått höra att "lite skit rensar magen" och dessutomn har jag läs en artikel om att just folk som födds upp med djur oftast får mindre allergier...

Har läst din blogg länge nog och tror verkligen du tar hand om din lilltjj och vet vad som är bäst för henne - för ingen känner väl sin dotter så väl som ens egen mamma?!

kram

Maja

2009-11-23 @ 19:30:24
Postat av: Sofie

Håller helt med dig!

Jättesöt bild på dig förresten. :)

2009-11-23 @ 21:51:48
Postat av: äwiiiiis

Åh det tror ja du har rätt i !

Hoppas också min lilla tös slipper allergi när hon kommer till världen. Min storebror är allergisk o ja tror det brukar vara lite lättare att få om man har det i släkten, hoppas verkligen inte det då mina djur är det bästa jag vet nästan. Dom är verkligen mina kära ögonstenar.. både hund och katt.

2009-11-23 @ 22:39:57
URL: http://ewakarlsson.blogg.se/
Postat av: Sandrah

Hej! Jag har jätte mycket allergier i min släkt på pappas sida speciellt mot pälsdjur men jag har klarat mig från att bli allergisk tack vare att jag är uppvuxen med katter så jag tror absolut inte att barn blir allergiska av husdjur tvärt om. Precis som du skrivit :P

2009-11-23 @ 22:43:03
URL: http://sandrahupdate.blogg.se/
Postat av: .sandra

Tittade på ett program från UR i skolan idag om immunförsvaret. Då tog de upp just det du beskrivit. Det ärbevisat att barn som växerupp bland djur och som ärute och vistas bland människor faktiskt får ett starkare immunförsvar och de har inte lika mycket allergier. :)

Tycker att din blogg är toppen! Du verkar så himla jordnära och äkta. :) Ta hand om dig och din lilla familj!

2009-11-24 @ 14:41:13
URL: http://ordavsandra.blogg.se/
Postat av:

Jag håller helt och hållet med dig! Tror stenhårt på att folk som blir uppväxta med djur och smuts blir tåligare mot allergier.

2009-11-24 @ 15:03:51
URL: http://majafelicia.blogg.se/
Postat av:

Allergier och sånt kommer ju från att vi knappt har ätit ekologisk mat. Vi har tryckt i oss massa gifter hela tiden och förväntat oss att kroppen bara ska ta hand om det och att immunförsvaret ska utvecklas normalt ändå. Det där om klinisk renlighet spelar såklart också in. Min storasyster har massor med allergier för min mamma inte var medveten om vilken mat hon stoppade i sig när hon amma och senare vad hon gav henne när hon började äta fast föda. När hon senare fick mig var hon väldigt mån om vad hon åt och åt nästan bara organisk mat och gav mig bara det och jag har INGA allergier eller några andra problem.

2009-11-24 @ 16:41:29
Postat av: lilla myq

människa,du är så vacker! Och angående allergi, hag håller med dig. Tyvärr har jag "dåliga" gener, ärvt en massa allergier av min mamma. Men som tur är har jag ej pälsallergi, fast vi har inga djur för att det kan göra att jag får det..=(
tack för en underbar blogg, ta hand om dig och familjen=)

2009-11-24 @ 18:41:17
Postat av: kiki

Jag håller med dig till fullo!

2009-11-24 @ 21:03:50
URL: http://varulven.blogg.se/
Postat av: Angelica

Du har helt rätt! :)
De sägs ju efter många forskningar att de barn/ungomar/vuxna som är uppväxta med djur har mycket bättre immunförsvar än de som inte gör de. Tycker de är väldigt intressant! :D

Kramiz

2009-11-25 @ 19:52:35
Postat av: Amina

Jag växte upp med hundar även om de på bb rekomenderade mina päron att "göra sig av med dom för mitt bästa" Jag har inga allergier, ingen hund bet mig någonsin, och jag hade alltid rena händer ;)(iaf inte kladdiga, mitt stora ticks haha) De är ens komopisar, eller småsyskon nästan, man är aldrig utan lekkamrat. Älskart! :)

2009-11-25 @ 22:36:17
URL: http://aminak.devote.se
Postat av: janni

Pffft... Jag växte upp på en gård full med hästar,kor,katter,hundar, höns, kaniner ankor... Ja du förstår nog. Varken jag eller mina tre syskon har några allergier eller andra besvär. Jo, lite laktosintolerant är jag, men tror knappast det beror på att jag klappade kattungar och föl när jag var bebis... Barn mår bra av att vara i närheten av djur!

2009-11-26 @ 19:55:24
URL: http://jannis.blogg.se/
Postat av: Sanna

Det är faktiskt sant det du säger när du säger att man inte bör leva rent och sterilt. Ett exempel är att vi svenskar inte bör dricka vatten utomlands, och blir konstant varnade om de, men de som bor där klarar ofta av att dricka det och anledningen till det är att de har vuxit upp med att dricka det vattnet.

Du är så underbar Stina!

2009-11-28 @ 18:01:34
URL: http://winterbirth.blogg.se/
Postat av: Elin

Det är nästan bevisat att bebisar som växer upp med djur har mindre chans att bli allergiska.. Jag har haft hund hela livet, och jag är inte allergisk. :)

Dina hundar och ditt barn är jätttegulliga. :)

2009-11-29 @ 10:33:41
URL: http://eliiinm.blogg.se/
Postat av: Dejana

Jag tror också att det är otroligt bra för barn att få växa upp med lite "skit". Min mamma har alltid varit extremt renlig av sig, så jag har inte utsatts för särskilt mycket damm, smuts, djur eller liknande. Och om man inte utsätts för det tillräckligt mycket så kan det istället bli som jag - alltså, allergisk mot all of the above -.-

2009-11-30 @ 00:30:21
URL: http://53rdn3rd.devote.se
Postat av: yo

Hej Stina! jag tänkte bara påpeka att du tänker helt rätt, jag är 18 år och har haft en hund sedan jag var ca 6 år.. alltså med andra ord vuxit upp med den. För övrigt har jag rejäla allergier mot pälsdjur och diverse andra saker, men eftersom jag haft hunden i min närhet under alla dessa år har jag ingen allergi mot hunden,det har mina läkare konstaterat.

2009-11-30 @ 10:16:50
Postat av: Therese

Tror 100 % på din teori. Är väldigt sällan sjuk och tror det beror på att man är ute med hästen eller hundar och lever lite som du säger att lite skit gö nog bara gott (dock får det ju inte gå till överdrifft)

2009-11-30 @ 16:55:49
URL: http://hobbyryttaren.blogg.se/
Postat av:

Smuts och djur är det bästa medlet mot allergi, det är vad jag brukar tänka. Så när jag själv skaffar barn tänker jag inte "skydda" dem mot det. Själv växte jag upp i ett smutsigt hem med djur och damm och ingen av mina syskon har problem med allergi, däremot vänner som vuxit upp i hem där det städas stup i kvarten har problem med det ena eller det andra. Immunförsvaret behöver aktiveras och prövas när man är liten så att det blir starkt, vem som helst som läst lite biologi på gymnasiet kan ju räkna ut det själv. Du gör rätt som låter dina hundar vara nära dina barn! (Blivande biolog)

2009-11-30 @ 18:00:54
Postat av: Lisa

Äntligen en mamma med vettig inställning till lite skit :)

Har hört att i Polen låter man spädbarn sova i hästskinn (något med tur att göra) och det är ett av de länder med minst husdjurallergier!!!

2009-11-30 @ 19:38:56
URL: http://glasogonfri.blogg.se/
Postat av: Sofia och Beatrice

Gud vad söt kattunge! ;D

2009-12-01 @ 16:16:13
URL: http://bretali.blogg.se/
Postat av: Greta

Håller helt med dig om att ett extremt rent hem föder allergier. Man bör få bygga upp antikroppar redan som liten för att minska allergirisken.

2009-12-09 @ 18:24:52
URL: http://morgonstund.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
En jordnära och charmig blogg om allt mellan himmel och jord. Hoppas du gillar den! Kram Stina

Kontakta mig? stinasblogg@hotmail.com

© Stinalee.se
All rights reserved
RSS 2.0