Tankar kring inlägget - alkohol/droger

Mli om Min första fylla - inget att skryta om:
Folk har en tendens att överreagara på just droger, då snackar jag hasch och marijuana, alkohol är  farligare än vad det är, det har jag hört många säga så det måste ligga ngt i det. Jag har själv rökt hasch några ggr o nån gång emellanåt kan de va skönt faktiskt, men jag är verkligen inte beroende, isf hade det inte dröjt så länge sen jag sist gjorde det. Känner absolut inget sug heller för den delen, men jag anser det inte vara fel o göra det sålänge det inte blir för ofta. Och som sagt, alkohol är inte så mkt bättre! remember that!

Denna diskussion har uppkommit flera gånger i min blogg och likt andra gånger kan jag inte hålla mig från att kommentera. Jag tycker det är så tråkigt när alla drogliberala människor kommer fram och ska säga sin åsikt som oftast låter "ALKOHOL ÄR FAN VÄRRE!.." Jaha, so? Det hör inte hit. Mitt inlägg handlade om alkohol OCH andra droger, att det är samma skit alltihop och att man ska hålla ifrån allt vad det heter. Vissa tycker att hasch och majja är helt okej och de som tycker det sätter ofta taggarna utåt, glorifierar sin drog och predikar om hur dåligt alkohol är, (även om de dricker också) precis som om det skulle rättfärdiga deras beteende, deras droganvändade? Är det helt plötligt okej att ta droger då? För att alkohol av vissa anses mer skadligt? Äh det är bullshit. Hasch och liknande är ofta inkörsporten till tyngre droger! Det handlar om vilken inställning man har. Jag personligen skulle ALDRIG ta en joint för att testa hur skööönt det är. Jag VET hur det mixtrar med folks hjärnsubstanser, jag vet hur användare i perioder lever helt i sina egna dimmiga världar och jag VET att det många gånger går vidare till tyngre grejer när den där lilla spliffen inte längre kan täcka ens begär. Hela tiden tänjs gränserna för vad man anser är "okej" och det kan sluta riktigt jävla illa! Prova aldrig den där första gången, vad faaan ska det vara bra för? Utan att glorifiera det ena eller andra - Droger är skit, alkohol är skit! Stay away from it.


Vill även lyfta fram en viktig kommentar som jag fick förut:


Amfetamin missbrukare 19 år om Min första fylla - inget att skryta om:
Jag har ett starkt samband med droger. Idag ångrar jag den dagen då jag testade droger för första gången, så jag råder alla som läser detta - testa inte, inte ens EN ENDA GÅNG. För sen vill man bara ha mer och mer, och det är där jag befinner mig idag. Jag började röka hasch som 15 åring och har gjort det sedan dess. När jag var 17 år blev jag tillsammans med en kille som var äldre än mig och han var amfetamin missbrukare. Han bad mig testa en gång, och sedan den första gången då jag provade amfetamin så har jag varit fast vid det sedan dess. Amfetamin får mig att vara allt det jag vill vara - vacker, glad, social, tjejen som alla tycker om. Med amfetaminet kom även tablettberoenden mot ångest och allt annat möjligt. Nu sitter jag här idag - med ett drogberoende som jag både hatar och älskar. Det försör mer än vad ni tror, gör inte samma misstag som jag gjorde!

Kommentarer
Postat av: Fibrobruden

Wow! Vilka storys. Och detta är bara lindrigt liksom. Skulle aldrig ens tänka tanken på att pröva själv, men jag vet som du skriver.. hur det förstör för andra. Härligt att det dock finns respons där ute! Att andra reagerar. Bra som dåligt, förstår du? Bra blogg!!!

2009-03-25 @ 23:53:14
URL: http://fibromyalgibruden.blogg.se/
Postat av: Angélica

You have a point!
"En gång är en gång för mycket"

/
anyelicas.blogg.se
anyelicas.blogg.se
anyelicas.blogg.se

2009-03-25 @ 23:58:49
URL: http://anyelicas.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tycker att man ska passa sig för alkohol och droger . I min släkt är ungefär 50% alkolister , och jag har sett hur mycket denna drog kan förstöra . Familjer blir splittrade , barn blir svikna av deras föräldrar och relationer förstörs . Det finns inget värre än att se någon man älskar brytas ner av denna drog . På ALLA , och då menar jag varenda en , släktraffar jag har varit på har alltid någon blivit för full och någon går därifrån ledsen .

Jag har däremot haft väldigt tur , ingen av mina föräldrar är alkolister och jag är så otroligt tacksam för att jag aldrig har behövt dra ner min mamma eller pappa från ett bord eller tvingats säga upp kontakten med mina föräldrar på grund av alkohol .

Ungdomar där ute , tänk er för innan ni dricker . Det är coolt att vara nykter . Och det är faktiskt bevisat att ju längre man skjuter på sin alkoholdebut ju mindre är risken att bli beroende av alkohol . Trevlig kväll !

2009-03-26 @ 00:49:52
Postat av: Tjosan

Personligen tycker jag lite som så att det viktigaste är att läsa på innan man tar den aktuella drogen - så man vet vad man ger sig in på lite iaf. Med tanke på hur nyfikna vi kan vara kommer vi ju att testa på ändå... Det här med att marijuana är inkörsporten till tyngre droger, det är sån propaganda jag hört sen jag gick i högstadiet typ, jag tror inte sådan skräckpropagande fungerar så bra längre när folk har tillgång till internet. Faran ligger, tycker jag, i att man inte riktigt vet vad man röker/äter när man tar olagliga droger, ju faktiskt dumt då tycker jag, så av den anledningen avstår jag. (Om man inte röker på i Holland dvs)

2009-03-26 @ 00:52:48
Postat av: Anonym DÖDSKNARKARE!!!!!!!!

Herregud människa... Du har så rätt, och samtidigt så otroligt fel. Visst ska man inte hålla på med någon slags drog (Ja, alkohol är en drog, och en av de farligaste som existerar) om man inte har psyke nog att hantera det. Självklart är det upp till var och en om de vill testa alkohol, cannabis eller tyngre droger, men om man inte vill bli dumförklarad bör man inte lägga fram att man "VET hur det mixtrar med folks hjärnsubstanser" (?) utan att ha källa på det man skriver.

Att cannabis skulle vara en inkörsport till tyngre droger är sant, på ett sätt. Den svenska staten är den största boven i detta drama, då den totala häxjakten på Sveriges cannabisrökare tvingar dem att uppsöka langare, vilka möjligtvis kan erbjuda tyngre droger. Här återvänder jag till att man inte ska leka med droger om man inte har psyke för det.

Iallafall, om en legalisering, eller iallafall en avkriminalisering, skulle gå igenom, skulle dessa problem med all förmodan minska drastiskt. Då det eventuellt skulle finnas en statlig marknad, såsom Systembolaget, skulle behovet av langare inte finnas längre. Det skulle resultera i att fler möjligheter att testa tyngre droger försvann, att maffia/gängverksamhetens inkomster minskade, och att man, som Tjosan över mig kommenterade, alltid var helt säker på att det man fick var bra. Dock är det väl egentligen ingen anledning, då det man köper på gatan faktiskt är cannabis, och ingenting annat... Ingen skillnad på rökat här och i Holland förutom att det är starkare där.

Att du säger att alla droger är samma skit tyder endast på bristande kunskap, vilket får hela ditt inlägg att se ganska oseriöst och dumt ut. Att över huvud taget säga att cannabis och heroin är "samma skit", DET är ren bullshit. Som du säkert hört förut är bieffekterna av cannabisrökning minimala, om man inte röker kopiösa mängder dagligen, plus att det är bevisat att det är omöjligt att bli fysiskt beroende. Då man kan bli psykiskt beroende av allt från att se på TV till att sitta inne på Facebook. Faktumet att alkohol faktiskt ÄR farligare, både för kropp och psyke, gör din lilla textrad ganska löjlig. Att jämföra denna harmlösa drog, utan ett enda dödsfall genom tusentals år av användning med heroin, som varje år förstör mängder med liv, världen över, är bara ett tecken på att du inte har en aning om vad du snackar om.

Det enda jag egentligen helhjärtat kan hålla med dig om i ditt inlägg är att det handlar om vilken inställning man har. Om man går in med att cannabis är en krydda i livet, inte huvudrätten, är det otroligt svårt att dra på sig några negativa effekter över huvud taget. Så... puffa på, men gör det med ansvar!

Puss.

2009-03-26 @ 02:41:09
URL: www.flashback.info
Postat av: Caroline Erlin

Allt är skit. Både alkohol, tobak och droger. Det bästa är att man aldrig testar något av det och mår då bättre och lever längre.

2009-03-26 @ 06:09:54
URL: http://carolineerlin.blogg.se/
Postat av: Jessica 12 år

Bra skrivet! :)

2009-03-26 @ 06:19:48
URL: http://jjeessiicaas.blogg.se/
Postat av: Jennie

Sen reagerar alla olika på droger också, även fast man bara testat det en gång så kanske man inte fortsätter. Men sen finns det dom som kan bli beroende, och få snetändningar redan första gången. Även fast man "bara" röker på. Man kan aldrig veta hur kroppen reagerar. Jag prövade en gång, jag kände press och var helt enkelt nyfiken. Jag visste inget om detta innan mer än att det inte var så farligt. Första gången, riskera jag mitt liv. Jag reagerade så pass starkt på jointen som jag rökte att jag höll på att dö, hjärtat sa stopp och jag låg i koma i fyra dagar.

2009-03-26 @ 07:05:01
Postat av: Josse

Tycker visst att det har med saken att göra om jag nu får lov att inte hålla med dig. Det är ju det du pratar om som du själv säger, alkohol och andra droger.. då får man väl uttrycka sig även om de andra drogerna. Sedan är det ju fortfarande olagligt så det kanske inte gör det mer rätt att göra det bara för att alkohol är värre än hasch och marijuana, men vet du vad.. det är alkohol som är inkörsporten till tyngre droger och inte något annat. Hade alkohol kommit på marknaden nu hade det också varit olagligt och det känns lite som att man går efter det när man säger att det visst inte är värre än hasch för det är ju faktiskt inte olagligt, tänk lite själva istället för att bara se på det. Sedan tror inte jag att det har så mycket med att man har rökt cannabis att göra att man går vidare till tyngre droger, det tror jag att man hade gjort till slut ändå för det går liksom inte att jämföra röka med de tyngre grejerna, det är ju ett helt annat rus och de flesta som gillar att röka på håller sig enbart till det just för att de gillar känslan istället för att vilja se rosa elefanter och ha en fet avtändning dagen efter.

2009-03-26 @ 07:05:43
Postat av: maya

jag hoppas att du har gått i skolan?
du vet att med detta inlägg peppar du mineråriga
att testa droger? du kanske inte inser hur farligt det är bara för att du har gjort det?

men du behöver inte påverka andra, komihåg
att det är 12-14 åringar som läser din blogg!

varför överhuvudtager röka hasch?
vad kommer du få ut av det?
usch

2009-03-26 @ 07:37:24
URL: http://mayaae.blogg.se/
Postat av: Caroline

du verkar ha så otroligt sunda åsikter!

2009-03-26 @ 08:02:12
Postat av: Caroline

du verkar ha så otroligt sunda åsikter!

2009-03-26 @ 08:02:25
URL: http://misscaro.blogg.se/
Postat av: Crazyangel

Jag tycker inte att man kan jämföra alkohol och droger. Någon som drogar regelbundet är detsamma som en inbiten alkolist och det är vissligen mer eller mindre lika skadligt.

Men normala människor som tar ett glas vin till maten ibland eller festar nån gång då och då. Att jämföra det med hasch, amfetamin osv går lixom inte.

Jag förstår inte varför man väljer att prova? Jag har sett folk förstöras totalt av droger, som började med lite röka och slutade med sprutor. konomin som rasa, vänner som försvinner, folk som dör. Ne tragiskt. Ryck upp er och ta er ur det ni som kan.

2009-03-26 @ 08:27:54
URL: http://crazyangel.blogg.se/
Postat av: Erika

Det bra att du upplyser detta så starkt!

2009-03-26 @ 08:47:28
URL: http://ikaaan.blogg.se/
Postat av: aaaaaadnami

även om jag är en flitig användare av alkohol så tycker jag att du har rätt i det du skriver även om det är redan är mycket man har hört.
tycker dock att du kunde bundit in den psykiska aspekten för det är så fruktansvärt många ungdomar som mår dåligt, över hem, familj, vänner etc. att just det blir startpunkten för ett nytt beroende. (Precis som den kommentaren du hade fått att amfetamin gjorde henne allt det hon ville vara.)
och jag vet det själv också.
MEN
Det är svårt att råda någon att bara låta bli sådär och det är starkt av dig att säga till.
Det är bara det att egentligen borde man ha något att erbjuda istället.
något som säger att man är bra som man är, som tydligt visar att man kan ha roligt utan och som hjälper en på traven när det är svårt ibland.

och den där anonym dödsknarkare.. ingen idé att ens läsa vad det står. För det är någon som spenderat år med att röka på så han slutligen glömt hur han förmodligen en gång var. För hur kan man ens försvara en drog på det sätter han gör när man i slutet skriver att man ska puffa på "med ansvar"?

2009-03-26 @ 08:55:33
URL: http://aadnam.blogg.se/
Postat av: jag

Men hallå, du säger ju både att alkohol och droger är skit och att du röker hasch ibland/provat på det förut, är inte det lite att säga emot sig själv? Varför i all världen ska du röka hasch då? Stå emot precis som du uppmanar ungdomar att göra! Kom ihåg att du också är ung, och framförallt - att ditt liv är värdefullt. Nu är inte jag kunnig alls på droger men droger är inte okej, så är det bara!!

2009-03-26 @ 09:12:20
Postat av: emma

Du måste söka hjälp! Du kan väl inte leva med det beroendet det förstår du väl? Gör dig självl och oss alla bloggläsare en tjänst och försök bli av med beroendet NU. Det är du värd!
Kram

2009-03-26 @ 09:16:02
Postat av: Leia

Haha. Kom igen. Amfetamin blir du ju fan bara beroende av om du skjuter in det.
Jag har & har haft (de har flyttat) vänner som tagit amfetamin i flera års tid och några har till och med slutat. Och det går att sluta med det bara sådär. Poff! Det är värre med kola (kokain), det kan du ju till och med dö av om du råkar ta en för stor dos. Av amfetamin tuppar du ju bara av ett tag.
Nu menar jag inte att det bara är att köra med amfetamin, men det går att sluta med. Beroendet sitter bara psykiskt där.
Ville bara säga det!

2009-03-26 @ 09:51:16
URL: http://onlyforever.blogg.se/
Postat av: Emot droger.

Jag skulle aldrig testa droger. Har man en gång sett vad allt det där gör mot en människa så håller man sig ifrån det. Många av mina vänner tar droger och tycker att det är helt okej att testa -då och då-. För min del är det inte det. För bara någon vecka sedan såg jag min bästa vän hög, det sänkte henne i mina ögon. Blev så besviken. Det var dessutom det värsta JAG varit med om, då det var som att prata med ett skal. Hennes själ var någon helt annanstans. Samtidigt som hon sa att det var obehagligt, passade hon på att lägga till att hon kommer att testa igen...

2009-03-26 @ 10:12:04
Postat av:

Jag blir faktiskt lite rädd när folk säger "det är lika farligt som alkohol" och "jag har kompisar som röker på och dom blir bara lite flummiga". Seriöst, vart tog all moral vägen?

Själv har jag en riktigt nära kontakt som har testat EN gång, men den vet att "testar" den en gång till så vill jag inte ha nått att göra med den. Så hårt ser jag i alla fall på droger.

Likadant med alkohol. Den som inte kan ha kul utan att vara berusad har bara brist på självförtroende. Självklart tycker jag det är okej att dricka lite alkohol men då ska man veta sin gräns. Man ska kunna gå hem och inte göra saker man inte står för. Framför allt inte dricka för ofta.

2009-03-26 @ 10:31:59
Postat av: Frida

Men det finns ju en anledning till att droger är olagligt, eller? Hade alkohol varit farligare så hade ju inte det varit lagligt.
Superbra blogg btw :)

2009-03-26 @ 10:41:21
Postat av: A N N A B E X E L L

min mamma är gravid och jag är så emot att hon dricker typ ett glas vin ngn gång ibland! Jag vet att det kanske inte är spc farligt men ändå! skulle aldrig kunna dricka en klunk alkohol om jag var gravid!

2009-03-26 @ 11:18:42
URL: http://annabexell.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Du är grym Stina. Tycker det är så bra att du skriver om detta och lyfter fram problemet och vågar säga ifrån. Fler förebilder som du behövs!

2009-03-26 @ 11:21:21
URL: http://www.nolow.se
Postat av: Ida

Man kan inte bli beroende av cannabis eller marijuana mer än psykiskt, så de kanske är därför du inte är beroende?

2009-03-26 @ 11:42:28
URL: http://yina.blogg.s
Postat av: plff

Jag tycker du tar upp det här på ett rätt bra sätt, och jag håller helt med dig, både alkohol och andra droger borde undvikas. Men ändå, egentligen är det väl inte så konstigt att personer som använder cannabis reagerar på kommentarer som ser ut ungefär så här: "alkohol kan man ju dricka på helger, det tyckert jag är okej, men hasch och annat skit skall man ge fan i!"? Jag använder inte ens cannabis själv, men det stör mig ändå. Alkohol ÄR farligare, så på vilket sätt är det okej att lägga sig i om andra människor använder hasch om man själv använder alkohol? Jag anser att folk borde ha rätt att själva välja vilka njutningsmedel de vill använda sig av, inom rimliga gränser. Och ja, så länge alkohol är lagligt tycker jag att cannabis borde vara det. Det betyder ju däremot inte att jag försöker få folk att använda cannabis, bara att människor borde få ha ett eget val.

2009-03-26 @ 12:24:24
Postat av: fanny

Jag förstååår inte att folk kan försvara droger? Folk dör av det varje dag!
Dom som försvarar droger är dom som använder det och inte vågar erkänna sina problem. Alla vet att droger är skit! Skit, skit, skit! Till och med missbrukare vet det. Men dom sitter fast i skiten. Dom har inget liv kvar. Deras liv är droger.
Släng er i väggen som försvarar droger! Ingen bryr sig om en drog är mindre farlig än den andra. Dom är farliga och inget annat.

2009-03-26 @ 12:37:12
URL: http://fjanty.webblogg.se/
Postat av: ;o

knarkar du just nu ?
isåfall ...

bilden jag har fått av dej är en helt annan.

2009-03-26 @ 13:01:56
Postat av: Erica

Läsvärt inlägg!

2009-03-26 @ 13:33:33
URL: http://eranerran.blogg.se/
Postat av: Caroline

Anonym dödsknarkare: Varför skulle Stina bli dumförklarad för? Alla VET ju faktiskt hur droger mixtrar med hjärnsubstanserna. Tar du exempelvis ecstacy så utsöndrar hjärnan kopiösa mängder med serotonin, men du får bara en del utav det tillbaka - vilket gör att du mår dåligt när du sedan har avtändning. Hasch kan ge dig psykoser redan första eller andra gången du provar - då den drogen förstärker de känslor du redan bär på. Mår du dåligt när du röker på, så kan du räkna med att må sju resor värre när du är hög. Att alla som röker hasch blir lugna och avslappnade är bara skitsnack. Jag kan gärna ge dig en sjujäkla massa säkra källor på det här eller så kan du helt enkelt välja att lita på mig - då jag själv har varit nere i drogträsket och vänt.

2009-03-26 @ 13:42:07
URL: http://carro.blogg.se/
Postat av: Randy

Jag har rökt hash och maja under min resa här i Asien men jag kan inte säga att jag känner ett behov av att jag måste röka igen. Det är olagligt i Sverige och skulle aldrig göra det där. (Tro det lr ej, här är de mer liberala)

Alkohol är inte heller bra, men har blivit accepterat i Sverige idag. Jag tycker att något glas vin innan man går ut är inte fel men att supa sig full varje helg är ju varken bra för kroppen eller hjärnan.

Tack för en läsvärd dikussion Stina!

2009-03-26 @ 14:09:46
URL: http://randys.blogg.se/
Postat av: Soffy - Tokio Hotel blogg

Håller med till vis del. (:

2009-03-26 @ 14:41:17
URL: http://schwarz.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag håller med du stina! Fan va bra du är!
Och till dom som sägeer att alkohol är värre, har fel. För alkohol går ur blodet efter x antal timmar medan droger sätter sig i fettet och det dröjer åratal innan det försvinner. Vilket kan leda till eftertändning flera år senare och detta även om du bara testar en gång! Tänk på det! Sen säger jag inte att alkohol är bra.. Och "amfetamin missbrukare" jag lider med dig <3 hoppas du blir fri.som sagt TESTA ALDRIG!!

2009-03-26 @ 14:48:35
URL: http://lifeofnea.blogg.se/
Postat av:

Jag kan ju inte direkt påstå att du är en förebild för ungdomar när du skriver att det är okej att testa, eller prova några gånger. Fasen tänk till lite. Det finns säkerligen många ungdomar som läser din blogg varje dag som gör som du, klär sig som du, pratar som du och vill helt enkelt vara som du, vad fasen tror du de tänker göra när du skriver att det är okej med droger? Tänkt till lite tjejen.

2009-03-26 @ 14:50:59
Postat av: Anna

Jag är 16 år gammal och har haft alldeles för mycket med droger att göra. Allting började med att jag aldrig kände mig balanserad, det var som om nånting inom mig kröp konstant. Jag har provat allt, heroin, LSD, ecstacy, kokain, gräs, allt. Men det jag fastnade för var amfetamin. Från första dagen jag provade de så kändes mitt liv som en dans på rosor. Att mina föräldrar bråkade, att skolan sket sig och att alla pengar försvann gjorde ingenting.

Jag var för första gången lycklig. Eller jag hade iallafall en illusion om att jag var lycklig. Från första dagen jag testade droger kände jag mig som en älskad person. Men är det värt de? Nej. Inte ens lite.

Jag har varit inlagd på sjukhus mer gånger än vad du kan räkna på händerna för överdoser, jag har varit på avgiftning, och fyfan vad jag ångrar allt.

Nu i efterhand så har jag fått en diagnos: ADHD. Därifrån kom känslan. Därifrån kom den underbara känslan från amfetaminet. I november så tog jag en överdos som gjorde mig medvetslös i många dygn. Att se sina föräldrar vänta på dödsbesked är nånting som jag aldrig mer tänker göra. Efter det har jag varit ren, och blivit medicinerad mot ADHDn.

Mitt liv är som dag och natt nu. Inget mer ångest, inget mer sjukhus, jag har pengar. Framförallt; jag är lycklig. En gång är en gång för mycket.

It´s your chioce. När du kan sluta så vill du inte, när du vill sluta så kan du inte. Med andra ord; börja aldrig. Aldrig aldrig någonsin.

2009-03-26 @ 14:54:48
Postat av: therese

men herregud. vem är du att säga åt folk att hålla sig borta från alkohol eller annat? hade alkohol varit så jävla farligt som du påstår hade det inte ens varit lagligt. att folk tar sig en sup ibland och blir full betyder inte att dom är en sämre människa än dig, som du får det att låta som här. din första fylla sög, för att du inte fattade nånting. Jag söp också jävligt hårt när jag var yngre (dock hade jag bättre vänner än dig som ställde upp mer) men aldrig blev jag sådär jävla full. jag har minnesluckor från EN fylla, då var jag 13 år och två av mina bästa vänner bar mig hem. man har jävligt ofta roligare om man är lite rusig, och den som säger att det inte är så ljuger, eller har aldrig testat, eller kan inte dricka utan att bli FÖR full. du är inget jävla helgon kvinna!

2009-03-26 @ 14:55:28
URL: http://tyttan.blogg.se/
Postat av: emmsa

Fan vad bra inlägg! Själv har jag aldrig varit ens så full så jag spyr, känner liksom att det är dax att tagga ner när jag når ett visst stadie, men samtidigt när folk "får reda på" att jag aldrig spytt så får jag liksom känslan att dom tänker "ehh tönt" från dom. Har vart så flera gånger. Någon gång har jag ju suttit där och tänkt att "jag kanske borde prova, bara för ha testat eller så" men nu: ALDRIG! Inlägget gillar jag skarpt! Bra beskrivet och allt, bästa beskrivningen jag läst tror jag nog ;) Och inte är den lockande heller, snarare avstötande. TACK!!

2009-03-26 @ 15:20:25
Postat av: hilda, fotoblogg

riktigt bra inlägg

2009-03-26 @ 15:45:20
URL: http://retaliate.blogg.se/
Postat av:

Okej stina-lee. Tycker verkligen att du dra alla över en och samma kant. Jag personligen har testad en spliff lite då och då. Inget mer med det. Alkhol däremot använder jag några gånger i månaden. För det första så är alkhol skadligare än hasch. inse fakta. Och ja, inget utav det är bra, precis som din coca-cola beroende. För det andra så är alkhol en drog så förstår inte varför du säger ''alkhol och droger'' För det tredje så är det mycket lättare att få tag på alkhol i detta land, där av mycket farligare än en spliff nån gång om året. Och nu talar jag för mig själv, inte som du som drar alla över en och samma kant som sagt stina-lee. Sen säger jag även som de flesta kanske säger, att testar man inget så vet man inget om det. Så sitta där på din höga tron stina -lee är lite nedlåtade från oss som har testat och inte tycker att det är så farligt. Men sen att missbruka det är en heeeel annan sak, stina-lee. Precis som din coca-cola intag. Så det va allt från mig.

2009-03-26 @ 15:47:50
Postat av: Linnéa

Droger behöver ju inte vara farligt för kroppen om man kan anpassa det till en normal mängd... Dricker man sig full en gång i månaden till exempel skadas kroppen lite granna, och det får dig att göra saker som du inte vill. Du skriker och sjunger, slåss och blir jättekonstig, och det finns det folk som inte kallar för rus? Det är ett beroendeframkallande rus som oftast vill upplevas igen, därför dricker man oftare och oftare.

Att ta några tabletter en gång i månaden för att bli lite avslappnad och rolig är ändå ungefär samma sak? Ofta kan även detta vara beroendeframkallande eftersom man mår så fruktansvärt bra. Detta vill också upplevas igen, men eftersom efter en gångs användning blir man inte fysiskt beroende. Man behöver inte ha fler tabletter efter sin första gång. (Och då talar jag av egen erfarenhet).

Kan man skilja på missbruk och något man bara gör för att ha lite roligt är det bra. Alkohol är en utav de farligaste drogerna och skulle de uppfunnits nu skulle de förmodligen varit förbjudet, precis som droger.
Det är också tusentals fler som dött utav alkohol och sina missbruk med det, än vad det är folk som dött av cannabis. Det finns knappt några dödsfall i världen orsakad av cannabis. Dock säger jag inte emot att cannabis kan vara inkörsporten till tyngre droger, för det är det ofta. Det bästa vore om man kunde göra allt med måtta.

2009-03-26 @ 15:49:50
URL: http://lforsberg.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag tar avstånd från allt vad alkohol och droger gäller. Provade att bli full, men tyckte inte det var min grej. Har aldrig provat droger men har både haft vänner och pojkvän som tyckte att det var OK att ta lite då och då. Men det är ju bara det att lite då och då, kan lätt bli lite mer och lite mer ofta. Alla de busar som jag hängde ihop i skolan har tragiska liv idag. Sitter de inte i fängelse för diverse våldsbrott, som de begått när de vara påverkad av knark, så sitter de med A-lagarna utanför systemet, lever destruktivt på annat vis eller ligger begravda under jorden. Det är sant! Så tragiskt som det bara kan vara! Jag har verkligen sett vad som händer med människor som tar droger och som lever ett destruktivt liv. Sett dessa personer förvandlas från starka utåtriktad individer till innåtvända personer som lever varje dag med tankar på kanrk. Hur ska de få tag i, vad ska de få tag i , hur mkt, vad ska pengarna komma ifrån osv. Och det är svårt att stå bredvid och se någon som man håller nära hjärtat och som man älskar fullständigt ätas upp innifrån och ut pga droger. Så alla ni som tycker det OK, fine tyck det då, men om ni inte har vett att tänka på er själva och er hälsa både fysiskt och mentalt, så tänk på de människor ni har omkring er som faktiskt bryr sig.
Fyll era hål i själen med saker som får er att långsiktigt må bra istället!
Kram

2009-03-26 @ 16:02:30
Postat av: DArling

men det är lätt för dig att säga eftersom du vet om vad som händer, många unga vet inte och tänker inte på det. Sen är det inte likadant för alla att man blir beroende av en gång,,, det blir oftast vad man själv gör det till. Vissa vill bara vara coola för att sen kunna säga ja jag röker på. Och som hon tjejen skrev som fortfarande är fast i drogberoendet, hon hade ju en pojkvän som tog amfetamin ,man brukar påverkas av vänner, inte konstigt att hon då också började med det

2009-03-26 @ 16:26:45
URL: http://princessdarling.devote.se
Postat av: therese

Ojoj vilket snack fram och tillbaka. Jag kan förstå att man är sugen på att prova på droger för att få känna hur den där känslan känns men samtidigt är jag så pass "smart" att jag låter bli. Jag tror som många andra att det handlar om rätt inställning men samtidigt hur vet man att man är stark nog att stå emot? Du är kanske det just nu men om 1 eller 2 år kan ditt liv se helt annorlunda ut och då kanske du väljer att finna trösten i drogerna? Sen en sak till.. Visst kan man bli beroende av alkohol likväl, det är inget bättre men ett alkoholmissbruk är ju lite svårare att dölja eftersom det stinker om dig och så fort du öppnar munnen! Nej jag tycker det är onödigt att ens ge sig in i skiten.. Och börja för guds skull inte använda det lite då och då. Det tror jag är farligt vad ni än säger som provat och är där.. Jag bryr mig inte! Droger är ett helvete och jag förstår inte hur man är funtad då man utsätter inte bara sig själv utan även sina nära för en sådan grej. Sen är det ju så att med alkoholen kan man ju känna sig fram och känna sin egen gräns. Jag vet inte hur det fungerar med droger för jag har inte provat det men jag menar, hur vet man första gången vad en halv tablett kommer att göra med en tex? Alkohol är ju dessutom också lagligt och mer öppet vilket inte påverkar hur farligt det är såklart men skulle något gå fel så kanske kompisarna vågar ringa ambulans eller till föräldrarna lite snabbare än om det handlar om droger. Följderna blir ju väldigt olika. Så anser jag!

Och en sista sak till alla er som tror er veta så mycket bättre för att ni har provat. Grattis! Jag bjuder på den, Ni kan få äran att veta bäst gällande droger. Jag bryr mig inte.. Jag tycker bara det är sjukt att utsätta sina nära för en sån grej.. Alla kan hamna där och jag dömmer ingen men att sitta och försvara droger är ju sjukt och då spelar det ingen roll om alkoholen är värre eller inte. Det är fan inget försvar!!

2009-03-26 @ 16:44:31
Postat av:

EHHH???? Har DU tagit droger? Fy FAN vilken dålig förebild du är... Håll sånna saker för dig själv ditt pund-huvud! Vad fan tänker du med?

2009-03-26 @ 17:24:30
Postat av: Citrin

Varför all denna moralpredikan på sistone? Låt folk göra sina egna val i sina egna liv! Och om du ska påstå att cannabis och alkohol är inkörsporten till tyngre droger så kräver jag faktiskt en ordentlig källa från dig! Och det slår jag vad om att du inte kan hitta eftersom mörkertalet för droganvändare är rätt stort... Går du bara efter egna erfarenhet? Låt mig gissa, en vän till en vän till en vän började ta heroin efter att ha rökt en spliff? Herregud... Jag rökte hasch och gräs på gymnasiet, senare började jag dricka alkohol (ca 1 gång i veckan) och jag kan ju säga att jag inte är missbrukare av vare sig lätta eller tunga droger. Det där är otroligt individuellt...

2009-03-26 @ 17:34:56
URL: http://citrin.devote.se
Postat av:

Håller också med till viss del. Men det är såklart lätt för dig att säga som inte har varit i skiten. Man ska inte döma andra. Men det är BRA att du tar upp detta!

2009-03-26 @ 17:53:37
Postat av:

Alkohol räknas som en drog då den kan göra en person beroende precis som droger gör.
Idag i våran skola fick vi se en teater pjäs som heter " Dont forget to kiss your mother goodbye"
Dom som spelade i teatern var själva missbrukare och berättade efteråt vad de hade varit med om. Alla sa i princip samma sak, testa aldrig! Jag minns speciellt en tjej, hon var 16 år, (92a) och hon rökte hasch första gången när hon var 10 år. hennes mamma och hennes låtsats pappa var själva missbrukare och det var där hon fick haschet ifrån. Hon hoppade av skolan redan i årskurs 5 och gick till allt farligare droger, hon hade testat allt. Hon sa att när hon var som mest drogberoende kunde hon döda sin egen mamma för att få tag i droger. Eftersom droger är dyrt så fick hon sälja sig själv för att få pengar till drogerna... Hon har varit drogfri i ett år nu. Men äter väldigt mycket mat istället för drogerna. Hon dricker inte heller för att hon är rädd för att det skulle göra henne beroende...

2009-03-26 @ 18:39:54
Postat av: v

Shiit vilka historier.. Trodde det ändå var ganslka ovanligt med hasch bland unga elr vad jag ska säga..

2009-03-26 @ 18:46:11
URL: http://enligtveronica.blogg.se/
Postat av: therese

ni med negativa kommentarer vet verkligen inte alls vad ni pratar om. jag har gått en utbildning det här och alkohol är den största faktorn till att man prövar en drog och även om man är rökare. Det finns då en större chans att man prövar t.ex. hasch. Alkohol är den största drogen som är vanligast men inte farligast. jag har jobbat på en psykiatriavdelning och det vanligaste orsakerna till att dom var där för sina hallucinationer, rösthallucinationer och psykoser var att de tagit droger. Ni som kommenterar och tror att det är ni som vet allt tar saker som ni har hört från era kompisar eller hört från omgivningen, ni kan ju också ta reda på fakta innan ni sätter igång och snackar mer bull shit.


Din blogg är grym:) puss

2009-03-26 @ 19:27:31
Postat av:

"Jag tycker det är så tråkigt när alla drogliberala människor kommer fram och ska säga sin åsikt som oftast låter "ALKOHOL ÄR FAN VÄRRE!.." Jaha, so? Det hör inte hit. Mitt inlägg handlade om alkohol OCH andra droger."


Jaha, måste man då skriva om dom andra drogerna? F.ö så tycker jag faktiskt bara att det borde stå droger, för nog fan är alkohol en drog. Jag har många droger, alkohol, kaffe och nikotin och jag kan säga att dom lasterna är större än att röka lite då och då.

2009-03-26 @ 20:15:17
Postat av: Samantha

Vad roligt att du inte godkände min kommentar.. ville du inte visa andra att det finna olika sätt att se på saken? :)

2009-03-26 @ 20:26:52
Postat av: mandie

shit så tröga alla människor e, läs om inlägget från början de e inte hon som säger att hon röker utan det är någon annans text som hon visar.

2009-03-26 @ 20:46:59
Postat av: Victoria

ojoj, gillar inlägget skarpt!

2009-03-26 @ 20:57:36
URL: http://rretarded.blogg.se/
Postat av: Mli

Asså allvarligt, det låter som att du ställer dej helt emot dom som testat droger (som enligt dej inte inkluderar alkohol), men ändå ställde du frågan om dina läsare testat det? då kan du lika gärna be folk som gjort det hålla käften ist. På dej låter det som du är mammas lilla flicka som är den perfekta dottern, alla lever inte som du. Jag är glad att ajg är den jag är och jag är DEFINITIVT ingen knarkare, du läste in för mkt i det jag skrev. Jag har bara rökt hasch typ 6-7 ggr i mitt liv under typ en månad. Nu har jag inet gjort det på över ett år. Ville bara säga detta för jag tkr du kan ha en tendens att smutskasta människor. Jag tkr själv inte om pundare, men få det inet att låta som jag är en!! Det är fan det minsta jag är!

2009-03-26 @ 21:26:07
Postat av: ....

Fattar inte människor som inte ser hur jävla rätt du har.
Jag är en av dom som tycker hasch och marijuana är helt okej, inte för att just alkohol är värre, men man utsätter sin kropp för värre saker, faktiskt.
Men ditt argument om det hela förstår jag verkligen.
För det är som du säger, perioder är missbrukarna inne i sin egen dimma etc etc. Allt det stämmer och ofta tar det dig till värre droger.
Jag är en av dom som känner igen mig, läs gärna början av min blogg. Hur jag "började" och varför. det är lättare än vad man tror att fastna.
Men åter igen, dom som kan hålla sig till ibland, jag ger er feta creds fan :) Önskar jag också hade kunnat det. Knarka "snyggt" liksom.
Bra Blogg Stina, så jävla vacker.

2009-03-26 @ 22:14:44
URL: http://dontdodrugs.blogg.se/
Postat av: Mikael B

Droger är till för psykiskt svaga människor.
Alkohol är väl ingen höjdare egentligen. Dock är det något du kan hålla på en rimlig nivå och det är inget som gör dig beroende direkt. En kall öl en sommardag eller ett gott glas vin till en fin middag är inget man ska skrämmas av.

Som sagt, alkohol är inte farligt så länge du håller det på en rimlig nivå. Vissa kan inte hålla den nivån och de bör inte dricka heller.

2009-03-26 @ 22:49:50
Postat av: maria

Anonym dödsknarkare: Min före detta pojkvä använde "endast" marijuana och han blev fullkomligt knäpp av det. Och då menar jag inte "knäpp" som i att han blev lite virrig ett tag och lustig. Nej, han blev sjuk och beroende. Och han hade inställningen som du skrev att "det är en krydda i livet" men ändå gick det som det gick. Och det var inte ens en "tung" drog som du beskriver det. Så visst fan kan man bli beroende av den skiten och jag tycker verkligen att Stina gör så otroligt bra i att ta upp ämnet om alkohol samt andra droger, det behövs! För det finns ju de som inte inser allvaret i alla slags droger och det märker man tydligt i kommentarerna i det här inlägget...

2009-03-27 @ 13:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
En jordnära och charmig blogg om allt mellan himmel och jord. Hoppas du gillar den! Kram Stina

Kontakta mig? stinasblogg@hotmail.com

© Stinalee.se
All rights reserved
RSS 2.0